Wśród 10 największych polskich metropolii najlepiej dojeżdża się właśnie w Katowicach. Taki wynik nie zaskakuje ludzi, którzy o śląskim mieście wiedzą dużo. – Przez ostatnie 20 lat zainwestowano tutaj w drogi kilka miliardów złotych z budżetu miejskiego, wojewódzkiego i krajowego. (…) Na Śląsku sieć kolejowa ma najgęściej rozlokowane stacje w całej Polsce. Wykorzystanie kolei, jako dodatkowego środka lokomocji poza autobusem i tramwajem, to rozwiązanie mogące zastąpić metro – tłumaczy Paweł Wyszomirski z fundacji Napraw Sobie Miasto.
Mocna pozycja Śląska
W czołówce zestawienia dużych miast (50-300 tys.) jest aż sześć z województwa śląskiego: Tychy (6,09), Chorzów (6,00), Ruda Śląska (5,95), Gliwice (5,86), Bielsko-Biała (5,83) i Bytom (5,83). Jak zaznacza Agnieszka Puchalska z PBS, sprawującego nadzór merytoryczny nad raportem: – Tak wysoka ocena może wynikać z połączenia obszaru jedną siecią komunikacji miejskiej. Zrzesza ona obecnie już około 30 gmin!
Okazuje się, że najlepiej dojeżdża się mieszkańcom północnych dzielnic Katowic. Do centrum można stamtąd dotrzeć nawet w mniej niż 10 minut. W pierwszej piątce dzielnic, z których do centrum miasta dojeżdża się najlepiej, znalazły się Wełnowiec-Józefowiec, Osiedle Tysiąclecia, Załęska Hałda-Brynów cz. Zach, Brynów cz. Wschodnia-Osiedle Zgrzebnioka oraz Zawodzie.
Czy mieszkańcy Śląska zgadzają się z wynikami raportu?
Zdania mieszkańców, zdaje się, że są w tym temacie mocno podzielone. Na forach internetowych pojawiło się bardzo wiele głosów świadczących o tym, że mieszkańcy Śląska jednak nie zgadzają się z tym, że komunikacja miejsca w Katowicach jest najlepsza w całej Polsce.
Badanie zostało zrealizowane na przełomie września i października 2016 roku metodą wywiadów internetowych. Wzięło w nim udział 141 193 respondentów z całej Polski, którzy oceniali 10 najważniejszych aspektów życia. Drugi już raport, tym razem z kategorii “z łatwym dojazdem”, prezentuje subiektywny stosunek badanych do stwierdzenia: „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i szkoły” (skala odpowiedzi 1 = „zupełnie się nie zgadzam”, 7 = „w pełni się zgadzam”. Wyniki badania podzielone zostały na kategorie, w zależności od wielkości miasta: metropolie (powyżej 300 tysięcy), duże i średnie (od 50 do 300 tysięcy), małe (poniżej 50 tysięcy) oraz wsie. Nadzór merytoryczny nad projektem sprawuje Agencja Badawcza PBS z Sopotu.