Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki z kontroli przeprowadzonych na stacjach sieciowych i niewielkich stacji prywatnych. Kierowcy powinni unikać tych miejsc tankowania samochodów.
Kontrolę prowadzono od stycznia do lipca 2024 roku. W pierwszym półroczu kontrolerzy sprawdzili 647 stacji. Pobrali próbki benzyny, oleju napędowego oraz LPG. Jakie płyną wnioski?
Na tych stacjach nie tankujcie. Sprzedają tam paliwo o nieprawidłowej jakości
Kontroli przez Inspekcję Handlową przez cały rok podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W pierwszej części kontrole przeprowadzane są losowo, w drugiej sprawdza się sygnały płynące od kierowców, a także od policji i negatywnych wyników kontroli z poprzednich lat.
W poniższej galerii przygotowaliśmy listę stacji niespełniających norm jakości
Jakie parametry paliwa badane są w trakcie kontroli?
Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych zawiera normy, którymi kierują się eksperci w laboratorium, którzy weryfikują zgodność badanych próbek z normami określonymi w przepisach.
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
- zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
Nieprawidłowości wykryte w benzynie dotyczyły:
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
- motorową liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
- indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.