Są wyniki kontroli

Te stacje lepiej omijać szerokim łukiem. Paliwa nie spełniają norm jakości

Wyniki kontroli Inspekcji handlowej nie pozostawiają wątpliwości, są stacje na których jakość benzyny, oleju napędowego i LPG pozostawia wiele do życzenia. Na tych stacjach lepiej nie tankować, szczególnie jeśli planujecie dłuższy wyjazd, na przykład na wakacje.

Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki z kontroli przeprowadzonych na stacjach sieciowych i niewielkich stacji prywatnych. Kierowcy powinni unikać tych miejsc tankowania samochodów.

Kontrolę prowadzono od stycznia do lipca 2024 roku. W pierwszym półroczu kontrolerzy sprawdzili 647 stacji. Pobrali próbki benzyny, oleju napędowego oraz LPG. Jakie płyną wnioski?

Na tych stacjach nie tankujcie. Sprzedają tam paliwo o nieprawidłowej jakości

Kontroli przez Inspekcję Handlową przez cały rok podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W pierwszej części kontrole przeprowadzane są losowo, w drugiej sprawdza się sygnały płynące od kierowców, a także od policji i negatywnych wyników kontroli z poprzednich lat.

W poniższej galerii przygotowaliśmy listę stacji niespełniających norm jakości

Jakie parametry paliwa badane są w trakcie kontroli?

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych zawiera normy, którymi kierują się eksperci w laboratorium, którzy weryfikują  zgodność badanych próbek z normami określonymi w przepisach.

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
  • temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
  • zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

Nieprawidłowości wykryte w benzynie dotyczyły:

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
  • motorową liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.
Listen on Spreaker.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki