Gliwicki samorząd przygotował przebudowę dróg w koordynacji z inwestycją kolejową, która ma trwać do stycznia 2028 r. W tej perspektywie w ramach zamówienia miasta powstaną nowe rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej.
W ciągu 50 miesięcy przebudowana ma zostać stacja Gliwice Łabędy oraz odtworzone połączenie z nią zmodernizowanej w poprzednich latach stacji towarowej Gliwice Port. Zmieniony zostanie układ torów i peronów na stacji w Łabędach. Przy okazji powstanie nowy przystanek w rejonie gliwickiej estakady Heweliusza, o nazwie Gliwice Kopernik.
Inwestycja z rozmachem. Nowy peron kolejowy zmieni lokalizację
Pracom prowadzonym przez kolejarzy w obrębie stacji Łabędy towarzyszyć ma rozbudowa układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca (u zbiegu ul. Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej) oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie.
Ze względu na zmianę układu torowego stacji Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Staromiejską, nad którym znajduje się peron nr 1 stacji, zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, ok. 150 m dalej, w kierunku stacji Taciszów.
Polecany artykuł:
Wiadukt kolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego w ciągu ul. Staromiejskiej zostanie przebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej - wyburzony. Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
Największy zakres prac dotyczy budowy czterowlotowego ronda turbinowego pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich. Rondo zbierze ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Przewidziano nowe:
- zatoki autobusowe,
- przystanki,
- chodniki,
- drogi rowerowe,
- dojścia do peronów
- oświetlenie,
- zagospodarowanie zieleni.
Zaczną od wycinki drzew. Oto harmonogram prac
Prace przy układzie drogowym rozpoczynają się dziś (11 września 2024 r.) w rejonie ul. Głównej od usuwania części drzew i krzewów, głównie samosiejek. W drugiej połowie września przy wiadukcie kolejowym powstać ma zaplecze techniczne oraz droga tymczasowa w rejonie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Staromiejskiej, Głównej i Wolności (przy wiadukcie przy śluzie).
Potem rozpocznie się usuwanie humusu, poprzedzające właściwe prace przy kanalizacji deszczowej. Te rozpoczną się w rejonie oczyszczalni ścieków (poza czynnymi ciągami komunikacyjnymi).
Polecany artykuł:
Jeszcze w tym miesiącu przewidziano również:
- zawężenie jezdni na ul. Staromiejskiej w rejonie przejścia dla pieszych oraz ul. Strzelców Bytomskich w rejonie kościoła,
- zamknięcie odcinka ul. Głównej,
- opracowanie projektu budowlanego drogi tymczasowej dla komunikacji miejskiej – łącznika ulicy Narutowicza z ul. Partyzantów.
Roboty drogowe mają być prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową. Przedmiotem zamówienia PKP PLK jest przebudowa stacji Gliwice Łabędy - to stacja węzłowa, na której łączą się dwutorowe szlaki z Pyskowic (LK135), z Taciszowa (LK137) i dwa dwutorowe szlaki od strony Gliwic (LK137 i LK168). Przewidziano też budowę nowego toru łączącego stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port (LK167).
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Jak wyobraża sobie Gliwice przyszłości sztuczna inteligencja?
PKP PLK zamówiły zaprojektowanie tej inwestycji w 2019 r. W tym samym roku gliwicki samorząd zamówił projekt budowy w Łabędach nowego ronda i przebudowy układu komunikacyjnego pod kątem dojazdu do stacji Łabędy.