Bilety jednorazowe i okresowe podrożeją średnio o kilkanaście procent. Wyjątkiem będą oferty specjalne, czyli np. za przejazdy na lotnisko i do Krakowa, gdzie ceny nie wzrosną. A na dystansach 11-15 km ceny nawet nieznacznie spadną.
Podwyżki cen biletów uzasadniane "ujednoliceniem". Ale nie wszystkie przejazdy zdrożeją
Jak informuje rzecznik Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk, zmiany w taryfie przewozów są efektem ujednolicania przez tę spółkę cen z innymi regionalnymi przewoźnikami kolejowymi:
- Polregio,
- Kolejami Dolnośląskimi,
- Kolejami Wielkopolskimi,
- Kolejami Łódzkimi.
- Nadal przez internet i w biletomatach bilety Kolei Śląskich będzie można kupować ze zniżką. Ceny popularnych połączeń: na lotnisko i do Krakowa, pozostają bez zmian – zaznacza rzecznik KŚ.
Zrównanie kosztu przejazdów pociągami Kolei Śląskich z innymi przewoźnikami wiąże się dla większości przedziałów odległościowych z podniesieniem ceny biletów jednorazowych i okresowych - średnio o kilkanaście procent.
Przykłady? Od 1 października pasażer jadący z Częstochowy do Katowic zapłaci 27,50 zł za bilet jednorazowy w jedną stronę (dotąd 24,15 zł). Koszt biletu z Tychów do Katowic wzrośnie o 2,20 zł.
- Ceny, które od 1 października wprowadzą Koleje Śląskie, już od dawna obowiązują w Polregio. Przykładem może być trasa z Raciborza do Nędzy, na której kursują pociągi obu przewoźników - podaje Bartłomiej Wnuk.
Jak wyjaśnia rzecznik, bilet w Kolejach Śląskich na to połączenie kosztuje dotąd 6,30 zł. Za tydzień pasażerowie zapłacą tyle samo, co obecnie w Polregio, czyli 6,60 zł. Identyczne stawki za kilometr stosują inni regionalni przewoźnicy: Koleje Łódzkie, Koleje Dolnośląskie czy Koleje Wielkopolskie.
Ceny rosną, ale nie wszystkie. Wyjątkiem będzie przedział odległości 11-15 km. Za bilet w jedną stronę na odcinkach:
- z Katowic do Mikołowa,
- z Wodzisławia Śląskiego do Rybnika,
- z Czechowic Dziedzic do Bielska-Białej
- czy z Wisły do Ustronia
pasażerowie zapłacą 7,80 zł, zamiast dotychczasowych 8,40 zł.
Bez zmian pozostaną ceny biletów okresowych w ramach Taryfy Max Bilet. To tzw. wspólny bilet Kolei Śląskich, Polregio i Zarządu Transportu Metropolitalnego, ważny na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (sprzedawany przez ZTM nosi nazwę: Metrobilet).
Oferta ta jest dostępna w kilku odmianach – od biletu ważnego na terenie jednego miasta po bilet sieciowy. Dzięki niemu można poruszać się różnymi pojazdami komunikacji zbiorowej: tramwajem, trolejbusem, autobusem lub pociągiem.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Pociągi na Śląsku przed laty
Obecnie, w czasie przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego, bilety Kolei Śląskich są honorowane w pojazdach Zarządu Transportu Metropolitalnego na trasach objętych pracami. Podróżować na tych trasach pojazdami ZTM mogą wszyscy posiadacze biletów Kolei Śląskich, także jednorazowych. Z przejazdów pociągami Kolei Śląskich nie mogą jednak korzystać posiadacze jednorazowych biletów ZTM - trzeba wtedy kupić 30-dniowy Metrobilet ZTM lub bilet miesięczny z Taryfy Max Bilet.