W przyszłym roku pojedziemy nowymi pociągami. Pasażerowie docenią komfort

W pierwszym kwartale 2025 roku pojedziemy nowymi pociągami Kolei Śląskich. Jeszcze w tym roku pierwsze składy przejdą testy homologacyjne. Jak przebiega montaż elementów wyposażenia wagonów?

Firma Newag produkuje nowe pociągi dla Kolei Śląskich

W przyszłym roku na tory wyjadą nowe pociągi Kolei Śląskich. Przetarg na dostawę trzech pociągów na kwotę 110 mln zł wygrała firma Newag, która w Nowym Sączu już kończy ich budowę. Jak przekazał rzecznik Kolei Śląskich, przedstawiciele kolejowej spółki i jej właściciela, czyli samorządu woj. śląskiego, odwiedzili nowosądecki Newag, aby sprawdzić postępy w realizacji złożonych zamówień. W pierwszym z pociągów typu Impuls 2 trwa montaż wewnętrznego wyposażenia, a drugi wkrótce zjedzie z linii produkcyjnej.

- Uzyskaliśmy zapewnienie, że pierwsze trzy pociągi trafią do naszego regionu już w pierwszym kwartale 2025 roku - przekazał Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.

Spółka zamówiła pociągi z możliwością dokupienia kolejnych dwóch, jak zapowiada Klimosz, nowoczesny tabor zamówiony przez woj. śląskie do końca 2026 r.

Pociągiem na Łasztownię. Nowy przystanek już działa

Koleje Śląskie. Nowe pociągi poprawią komfort podróży

Newag buduje również 26 nowych Impulsów 2 typu 31WEbc. Pociągi są przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu regionalnego z maksymalną prędkością 160 km/h.

Koleje Śląskie zamówiły w sierpniu 2023 r. trzy pociągi (za 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4, czyli co 1 mln km, co osiem lat) z prawem opcji opiewającym w pełnym wymiarze na 112,9 mln zł brutto (co poza dwoma kolejnymi pociągami obejmuje wydłużenie usług serwisowych do drugiej naprawy P4).

Drugie zamówienie złożył natomiast w lutym br. w Newagu samorząd woj. śląskiego, po przetargu obejmującym w zamówieniu podstawowym dostawy 22 czteroczłonowych pociągów (pierwszy najpóźniej do połowy 2026 r., a dalsze - po dwa w kolejnych miesiącach) i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Tu prawo opcji obejmowało dostawy kolejnych ośmiu pociągów i przedłużenie usług serwisowych do wykonania drugiej naprawy poziomu P4 – nie dłużej niż do końca 2043 r.

Oferta Newagu była jedyną i opiewała tu na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów Impuls 2 (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe. W lutym br. woj. śląskie zamówiło ogółem 26 nowych pociągów (z czterema dodatkowymi w prawie opcji) oraz usługi serwisowe za 1,3 mld zł.

Za 26 pociągów województwo zapłaci 1,3 mld zł. Połowę, czyli 645 mln zł pozyskano ze środków Unii Europejskiej, z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki