Uruchomiło ją pod koniec stycznia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Służy do wysyłania (przez osoby głuche i niedosłyszące) zgłoszeń alarmowych do centrów powiadamiania ratunkowego. Dostępna jest na telefon pracujące pod systemami Android i IOS (Apple). To apka umożliwia zgłaszanie pomocy przez osoby, które wskutek różnych dysfunkcji nie mogą prowadzić „zwykłej” rozmowy z przyjmującymi zgłoszenia. Jest to możliwe dzięki temu, że niepełnosprawny prowadzi „dialog” poprzez wybieranie odpowiednich piktogramów. W ten sposób potrzebujący pomocy określi jakiej pomocy potrzebuje i która ze służb ratowniczych może mu jej udzielić. Istotnym elementem zgłoszenia jest określenie miejsce zdarzenia, co można uczynić na kilka sposobów. Dodatkowo aplikacja przewiduje możliwość komunikacji dwustronnej z operatorem numerów alarmowych przy użyciu SMS.
By jednak korzystać z aplikacji, trzeba przejść przez proces rejestracji. To po to, by „dowcipnisie” nie sprawiali kłopotów służbom ratowniczym fałszywymi alarmami. Trzeba więc podać: imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail numer telefonu, do którego przypisane jest aplikacja. Zamieszczamy filmik instruktażowy z tłumaczeniem na język migowy.
Aplikacja została wybrana w konkursie zorganizowanym przez MSWiA i Polski Związek Głuchych. Instytut Łączności, na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji, przeprowadził odpowiednie ekspertyzy techniczne. Następnie ALARM112 był testowany w pilotażowym użytkowaniu. Jak widać – z sukcesem. Przypomnijmy, że na 112 można zadzwonić nie mając grosza na koncie lub nawet karty SIM zamontowanej w telefonie. Wkrótce 11 lutego obchodzony będzie Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który w Polsce funkcjonuje od 2005 r. (obok dotychczas używanych numerów alarmowych zaczynających od „dziewiątki”).