W warszawskiej Fabryce Norblina już od 25 marca możemy wejść do pierwszej w Polsce i wyjątkowej w skali Europy, w pełni immersyjnej przestrzeni ART BOX EXPERIENCE. Tam na styku technologii cyfrowej, sztuki, nauki i rozrywki powstają unikalne multisensoryczne widowiska. Pierwsze z nich – wystawa Retro Warszawa – przenosi widzów do pełnej gwaru, muzyki i kolorów stolicy sprzed 100 lat.
Warszawa przed II wojną światową była miastem fascynującym, wielowymiarowym i różnorodnym kulturowo. Wiemy o tym z dokumentów, literatury, archiwalnych zdjęć, pocztówek i filmów. Ten barwny, tętniący życiem świat, o unikalnym kolorycie i pięknej architekturze odszedł bezpowrotnie. Retro Warszawa to pełna wrażeń podróż w czasie i przestrzeni pozwalająca ponownie się w nim zagłębić. Niczym wehikuł czasu przenosi nas na kilkadziesiąt minut do przedwojennej stolicy, zanurzając widzów w ożywione cyfrowo obrazy, wyraziste kolory, muzykę i dźwięki codziennego życia.
Multisensoryczna ekspozycja w Art Box Experience – jedynej w Polsce przestrzeni pozwalającej na realizację tego rodzaju pokazów –– przygotowana została z wykorzystaniem archiwalnych materiałów starannie dobranych przez varsavianistów, muzealników i ekspertów z dziedziny edukacji.
– Stare fotografie i filmy zostały oczyszczone, poddane rekonstrukcji i koloryzacji, a następnie zmontowane w dynamiczny pokaz przy użyciu najnowszych technologii i sztucznej inteligencji – mówi Piotr Sikora, założyciel Art Box Experience i twórca wystawy.
Dzięki zintegrowanemu systemowi ekranów oferujących najwyższą jakość obrazu zwiedzający zobaczą codzienne życie Warszawiaków w czasach, gdy po ulicach jeździły dorożki, po niebie przelatywały dwupłatowce, rozbrzmiewały piosenki Hanki Ordonówny i Mieczysława Fogga. Fenomen artysty opisał w książce „Blaski i cienie II Rzeczypospolitej” Sławomir Koper. Lektura będzie wspaniałym uzupełnieniem wystawy. Lata dwudzieste XX w. nie mają dla autora poczytnych książek historycznych tajemnic. W „Blaskach i cieniach II Rzeczypospolitej” przypomina wydarzenia i skandale, którymi żywiła się ówczesna prasa brukowa, a później przekazywano je sobie szeptem w zaciszu kawiarnianych salek.
Polecany artykuł:
Warto dodać, że ścieżkę dźwiękową wystawy opracował i nagrał Jan Emil Młynarski. Znajdą się na niej odgłosy miasta, gwara warszawska, rozmowy w jidysz oraz popularne warszawskie melodie.
Zwiedzanie wystawy przebiega według zaplanowanego porządku prowadzącego przez sale, w których na widza czekają kilkuminutowe sekwencje zdjęć i filmów. Przechodząc przez kolejne przestrzenie, poznamy różne oblicza Warszawy z okresu międzywojennego. Autorzy Retro Warszawy skupiają się na codziennym życiu ulicy, ukazując mieszkańców i przyjezdnych podczas pracy, rozrywki, spacerów w parkach i potańcówek nad Wisłą, przedstawiają też szerokie plany architektoniczne – plac Unii Lubelskiej, Zamek Królewski, Plac Piłsudskiego, rozbiórkę Soboru św. Aleksandra Newskiego – czy nieistniejący już budynek Wielkiej Synagogi.
Pojawiają się warszawskie postacie: gazeciarze i majdaniarze, żydowscy kupcy i chasydzi, policmajstrzy patrolujące ulice i apasze, eleganckie damy i szykowni kawalerowie. Przyglądamy im się z bliska, a oni spoglądają na nas z ciekawością. Zaglądamy do biednych dzielnic, gdzie życie nie było tak eleganckie i światowe jak w centrum. Uliczni rzemieślnicy i grajkowie, przytułki, targ na Kercelaku z przekupkami i handlarzami przywołują charakterny klimat stolicy robotników zapewniających siłę pracującą rozwijającego się miasta.
Wyraźnie widoczne są szyldy reklamowe na kamienicach i tramwajach. Z bliska oglądamy budowę Prudentialu, pierwszego drapacza chmur w Warszawie, ikoniczne budynki stolicy: Bank Gospodarstwa Krajowego, Muzeum Narodowe. Poznajemy także przedwojenne otoczenie Fabryki Norblina – fabryczki i zakłady, na których miejscu powstaje dziś technologiczny hub na Woli i nowe warszawskie city. Szczególne miejsce zajmuje sala poświęcona Fabryce Norblina. Tutaj robotnicy przychodzą na poranną zmianę, za chwilę maszyny ruszą pełną parą.
Na zakończenie zasiądziemy w słynnym kinie Splendid. Wystawę zamyka sekwencja zdjęć i filmów wraz z aleją sław ówczesnego kina, a także ówczesne plakaty, reklamy i pocztówki. Wczuwając się w klimat epoki, warto sięgnąć po jeszcze jedną książkę – „Królowe salonów II Rzeczpospolitej” opisującą dziewczyny z okładek, gwiazdy kina, rekordzistki sprzedaży płyt, mistrzynie sportu.
Celebrytki dwudziestolecia międzywojennego są bohaterkami świetnej książki Sławomira Kopra wydanej nakładem wydawnictwa Harde, są wśród nich malarka Olga Boznańska, lekkoatletka Halina Konopacka, aktorka Lucyna Messal, zwana Messalką, poetka Kazimiera Iłłakowiczówna. Na ich tle najsilniejszy blask bije jednak od Apolonii Chałupiec, która zawojowała Hollywood jako Pola Negri. Spacerowała po bulwarze Zachodzącego Słońca z tygrysem na smyczy, a do jej stóp padali Charlie Chaplin i Rudolf Valentino.
Okres dwudziestolecia międzywojennego dał polskiej kobiecie szansę wyrażenia w pełni swojej osobowości i zabłyśnięcia talentem. Nowe środki przekazu – kino, radio – utorowały drogę na męski dotąd Parnas. Piękne i zdolne kobiety z miejsca przyjęła do swego grona elita kulturalna, stały się ozdobą salonów, a prędko też osiągnęły znaczną swobodę w sferze finansowej. Jedne reprezentowały swoje dziedziny, ograniczając się do zdobywania kolejnych laurów, inne dały się ponieść atmosferze sukcesu oraz własnej fantazji, zyskując etykietę skandalistek. Jaką atmosferą oddychały w przedwojennej stolicy? Można jej zakosztować w Fabryce Norblina. Bilety na multisensoryczną wystawę Retro Warszawa dostępne są w sprzedaży na Ticketmaster.pl. Szczegółowe informacje znajdziemy na: www.artboxexperience.pl
Książki Sławomira Kopra dostępne są w najlepszych sieciach księgarskich i księgarniach stacjonarnych oraz internetowych, w tym na www.wiemiwybieram.pl, jak też w wersji e-book m.in. na woblink.pl, legimi.pl, publio.pl, ebookpoint.pl. Wydawnictwo Harde zaprasza na stronę www.harde.se.pl oraz na Facebook.com i Instagram - @hardewydawnictwo.