Raport stanowi kompleksowy przegląd praktyk z czterech kluczowych dla Wedla obszarów, które definiowane są jako: Przyjemność z Rozwoju, Przyjemność z Natury, Przyjemność Pracy oraz Przyjemność dla Społeczeństwa i Wspólnot Lokalnych. Wedel podsumowuje w ten sposób zrealizowane inicjatywy strategiczne za 2021 rok, a także przedstawia perspektywy i zobowiązania na przyszłość.
– Pierwszy raport CSR to ważny krok w historii firmy. Od 2019 r., zgodnie ze strategią biznesową i wpisanym w nią programem CSR, realizujemy kolejne działania w kierunku zrównoważonego rozwoju. Z satysfakcją stwierdzamy, że – mimo trudnych okoliczności zewnętrznych, jak m.in. pandemia – osiągamy kolejne wyznaczone cele w obszarze pracowniczym oraz produktowym – surowców, środowiska czy zaangażowania społecznego. Dzięki wypracowanym mechanizmom działania, konsekwencji i determinacji całego wedlowskiego zespołu oraz otwartemu podejściu do zmiany, reagujemy na aktualne wyzwania i elastycznie dostosowujemy nasz biznes do bieżących okoliczności rynkowych – tłumaczy Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel.
Z przyjemnością dla przyszłych pokoleń
Wedel nie ustaje w staraniach na rzecz prowadzenia zrównoważonego biznesu, dlatego przy okazji premiery pierwszego raportu CSR zaprasza konsumentów do wspólnej akcji dla dobra planety i przyszłych pokoleń.
- Wspólnie z Fundacją Dotlenieni posadzimy 2 hektary lasu, który stanowić będzie zwieńczenie naszych aktywności w obszarze CSR oraz symboliczną pamiątkę publikacji pierwszego raportu CSR. Dorosły las o takiej powierzchni będzie każdej doby produkował ok. 1400 kg tlenu, co zaspokoi potrzeby ok. 5000 osób, a także każdego roku pochłonie ok. 7200 kg CO2. Już dziś zachęcamy do lektury naszych praktyk i wypełnienia krótkiego quizu, dotyczącego różnych wymiarów wedlowskiej odpowiedzialności. Dzięki temu, hasło raportu „Z przyjemnością dla przyszłości” – nabierze realnego kształtu – dodaje Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej, odpowiedzialna wraz z zespołem za realizację strategii społecznej odpowiedzialności w firmie Wedel.
Zobacz także: Refillomaty w Super-Pharm. Automat, w którym napełnisz własną butelkę ulubionym kosmetykiem
Proces powstawania raportu
Raport odpowiedzialnego biznesu został przygotowany zgodnie z uznanym, międzynarodowym standardem GRI. Aby zidentyfikować kluczowe zagadnienia do zaprezentowania w publikacji, do dialogu, tak jak w przypadku realizacji innych, ważnych dla firmy projektów, zaangażowano różne grupy interesariuszy firmy: od pracowników wszystkich obszarów, po partnerów biznesowych i lokalne społeczności. Dzięki nałożeniu dwóch perspektyw – ze strony interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych – powstała matryca najważniejszych kwestii, na podstawie której przygotowano wskaźniki i dane najistotniejsze dla otoczenia firmy.
170-letnie dziedzictwo na fali wzrostu
Wedel nieustannie się rozwija w odpowiedzi na potrzeby konsumentów i aktualne trendy rynkowe. Swoją przewagę firma buduje m.in. poprzez dywersyfikację portfolio, nowe kategorie (m.in. lody), czy aktywne działania w obszarze eksportu. Wzrost biznesu odbywa się w poszanowaniu uniwersalnych wartości, zapoczątkowanych przez założycieli, rodzinę Wedlów. Dzięki podejściu, łączącemu tradycję i nowoczesność, w ciągu ostatnich trzech lat firma podwoiła obroty na rynkach zagranicznych, a jej produkty można znaleźć w ponad 60 krajach na całym świecie. Aby odpowiadać na aktualne wyzwania rynkowe i wpływać na realne zmiany, firma angażuje się w partnerstwa branżowe, realizujące określone cele zrównoważonego rozwoju – m.in. poprzez członkostwo w organizacji Polbisco (Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych) czy Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego pod agendą WWF.
Przyjemność z Rozwoju, czyli nieustanne ulepszanie
Filozofia Wedla zakłada odpowiadanie na wyzwania współczesnego świata jako odpowiedzialny producent, pracodawca, sąsiad i partner. Taka gotowość do zmiany jest jednoznaczna z ciągłym rozwojem i doskonaleniem – zarówno przedsiębiorstwa, jak i jego produktów. Zakład spełnia międzynarodowe standardy jakości i bezpieczeństwa żywności, co potwierdzają posiadane certyfikaty, m.in. BRC, IFS, RSPO czy ISO 9001. Jakość w Wedlu kontrolowana jest głównie w czterech komórkach organizacyjnych: laboratoriach własnych, kontroli jakości produktu gotowego, kontroli jakości systemowej oraz kontroli jakości dostaw. Duża uwaga poświęcana jest surowcom, które pochodzą tylko od zaufanych i sprawdzonych dostawców.
Każda przyjęta w zakładzie partia jest kontrolowana oraz posiada atest jakościowy, a w produkcji nie korzystamy z surowców genetycznie modyfikowanych. Dbamy także o czytelne i zrozumiałe oznakowanie produktów, co pozwala konsumentom podejmować świadome decyzje zakupowe – dodaje Maciej Herman.
Nieustanny rozwój w Wedlu wspierany jest przez kulturę organizacyjną firmy. Mówi o tym jedna z wartości „Kwestionuję status quo”, która zakłada odważne podejście do zmian, poszukiwanie nowych rozwiązań oraz przełamywanie schematów.
Przyjemność z Natury, czyli dbałość o środowisko
Wedel konsekwentnie wdraża działania, które ograniczają jego wpływ na środowisko naturalne, m.in. poprzez racjonalną gospodarkę odpadami, odpowiedzialne pozyskiwanie surowców oraz zwiększenie wydajności na wszystkich etapach produkcji. Zgodnie z jednym z celów Strategii CSR Wedla, od 2020 r. firma dokłada wszelkich starań, by umiejscowiona na warszawskiej Pradze siedziba była przyjazna środowisku. Wedel korzysta w 100% z energii elektrycznej pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych, co pozwoliło ograniczyć emisję o prawie 12 000 ton CO2 do atmosfery oraz wprowadza efektywną gospodarkę obiegu zamkniętego w fabryce, m.in. zapewniając recykling lub ponowne wykorzystanie odpadów w fabryce. Kolejnym ważnym dla Wedla zagadnieniem jest ochrona bioróżnorodności, dlatego na dachu siedziby firmy działa pasieka, a na jej elewacji zamontowano budki lęgowe dla ptaków.
Przyjemność Pracy, czyli troska o pracowników
Zgodnie z Wedlowskim hasłem „Nasz przepis to ludzie”, firma dba o to, by tworzyć przyjazne oraz sprzyjające rozwojowi środowisko pracy. Różnorodność to jeden z priorytetów wyznaczonych, a także wspieranych przez samych pracowników, którzy stworzyli wewnętrzną Grupę ds. Różnorodności i Włączania. Jej członkowie inicjują i wdrażają liczne inicjatywy w tym obszarze, m.in. firmową deklarację, podpisanie Karty Różnorodności (FOB) czy kampanie informacyjne. Od roku realizowany jest również projekt popularyzujący zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami (OzN) oraz edukację w tym obszarze „CzekoSprawni”.
W dialogu z pracownikami firma wdraża nowoczesne rozwiązania HR, które odpowiadają na potrzeby załogi. Starania o dobrostan pracowników potwierdzają m.in. wynoszący 11 lat średni staż pracy czy minimalne (na poziomie 0,88 proc.) średnie odchylenie wynagrodzenia między kobietami a mężczyznami, a także codzienne głosy pracowników, potwierdzające radość z pracy i w pracy w organizacji z ponad 170-letnią czekoladową tradycją.
Przyjemność dla Społeczeństwa i Wspólnot Lokalnych, czyli zaangażowanie społeczne
Wedel aktywnie wspiera rozwój lokalnej społeczności, budując długofalowe partnerstwa z warszawskimi i w szczególności, praskimi organizacjami pozarządowymi. Jako dobry sąsiad, od wielu lat współpracuje m.in. z Bankiem Żywności SOS w Warszawie, PTTK, Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacją Dobrych Inicjatyw czy Stowarzyszeniem „Serduszko dla Dzieci”. Jako mecenas kultury, firma włącza się w organizację i popularyzację różnorodnych wydarzeń kulturalnych. W 2021 r. Wedel był partnerem m.in. książki wyd. Czarne autorstwa Łukasza Garbala „Wedlowie. Czekoladowe imperium”, serialu TVN „Receptura” czy wystawy „The Art. Of Banksy. Withous Limits”.
Źródło: materiały prasowe