Wedel – kluczowy gracz branży czekoladowej w Polsce, obchodzący w tym roku 170-lecie istnienia oraz Instytut Badawczy Mintel prezentują czekoladowe i świąteczne zwyczaje Polaków oraz mieszkańców innych krajów, a także prognozują, jak będą przebiegać tegoroczne święta w obszarze zwyczajów konsumentów i sezonowych propozycji produktowych.
W 2020 r. okres świąt pełen był globalnych obaw związanych z pandemią. Pomimo tego, sprzedaż żywności oraz napojów na wielu rynkach rosła, ponieważ konsumenci starali się jak najlepiej korzystać z okazji do świętowania. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, wiele marek wypuściło na rynek ekskluzywne, limitowane edycje. Również w tym roku będziemy intensywnie przygotowywać się do świąt, m.in., dlatego aby łagodzić aktualne niepokoje i trudności. Jesteśmy gotowi wydawać więcej, co z kolei motywuje producentów do uatrakcyjnienia oferty. Aby ją promować, często będą oni stosować mechanizmy łączące możliwości mediów społecznościowych i kanałów e-commerce. Tak jak w zeszłym roku, wspólna celebracja w gronie najbliższych będzie kluczowym elementem świąt, a w jej centrum znajdzie się dom. Niezmiennie ważne pozostanie dbanie o samych siebie i innych, rozumiane również jako wsparcie lokalnych i globalnych społeczności - David Faulkner, Associate Director - Mintel Food & Drink, autor raportu The Future of Christmas Food and Drink: 2021
- Branżę czekoladowych słodyczy wyróżnia sezonowość – najlepszymi okazjami dla wzrostów sprzedaży są święta Wielkiej Nocy i Bożego Narodzenia. O ile Wielkanoc w zeszłym roku była wyjątkowo trudna ze względu na twardy lockdown, o tyle już zimą zwyczaje konsumenckie i możliwości sprzedażowe wróciły do normy. Mając świadomość, jak ważną rolę pełni okres świąteczny w kalendarzach Polaków, również w tym roku stworzyliśmy bogate i zróżnicowane sezonowe portfolio, gwarantujące moc czasu na przyjemność – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.
Czekoladowy ulubieniec
Jak podaje Mintel, czekolada to produkt cieszący się powszechną sympatią wśród Europejczyków. Jeżeli chodzi o polskich konsumentów w wieku powyżej 16 r. ż, tylko 5 proc. deklaruje, że w ogóle jej nie je. Czyni nas to większymi czekoladowymi sympatykami od Francuzów czy Włochów – odpowiedzi „nie jadam czekolady” udzieliło tam odpowiednio 9 proc. i 8 proc. badanych. W Wielkiej Brytanii natomiast, odsetek osób niejedzących czekoladowych wyrobów wynosił 7 proc.
Na prezent
Czekoladowe słodycze wysokiej jakości, wyróżniające się atrakcyjnym opakowaniem pełnią również charakter upominku – zarówno dla bliskich, jak i takiego, którym sami się obdarowujemy.
Poszukując czekoladowego prezentu dla kogoś, 47 proc. Polaków i 52 proc. Hiszpanów skupia się na zawartości wysokiej jakości składników. A co jest dla nas ważne, gdy rozpieszczamy sami siebie? Z badań Mintela wynika, że 55 proc. Polaków kieruje się wówczas ulubionym smakiem, natomiast dla 44 proc. Brytyjczyków kluczowa jest marka.
Od święta
- Również polscy konsumenci oczekują od oferty sezonowej wyjątkowego charakteru, wyrażanego zarówno przez połączenia smakowe, jak i formę i opakowania słodyczy. Jeżeli chodzi o smaki, świąteczne akcenty to m.in. nuty pomarańczy, śliwek i żurawiny, składniki tj. ciasteczka, pierniczki i wafelki, dodatki migdałów, cynamonu oraz karmelu. Ponadczasową popularnością cieszą się także praliny inspirowane napojami tj. alkohole i kawa. Wszystkie te elementy obecne są w tegorocznym portfolio E. Wedel, które poza staranną kompozycją składników, wyróżnia się także od strony wizualnej – nasze słodkości zamknęliśmy w dekoracyjnych pudełkach, puszkach, występują również w towarzystwie opaski z rogami renifera. Przeznaczenie? Upominek, domowa dekoracja lub po prostu indywidualny czas na przyjemność – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Sezonowe innowacje
Czekolady sezonowe, ciasta, słodkie herbatniki, wyroby cukiernicze oraz inne rodzaje słodyczy to główne podkategorie nowych produktów sezonowych prezentowanych z okazji Bożego Narodzenia czy zimy. Razem stanowią 50 proc. wszystkich nowych produktów wprowadzanych w ciągu roku, jak wynika z analizy Mintel. Wiodącymi rynkami pod względem ilości wprowadzanych nowości są: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Francja, które łącznie odpowiadają za 30 proc. nowości wprowadzanych wówczas na rynek. Numerem pięć jest natomiast Japonia – w dużej mierze przyczynia się do tego tamtejsza popularność wariantów zimowych i sezonowych wersji opakowań4.
- Praca nad ofertą świąteczną to dla nas zawsze pretekst do zanurzenia się w tradycji i poniesienia się wodzom fantazji. Wyrazem takiego podejścia są sezonowe wersje tworzonych w Wedlu kultowych produktów – pianek Ptasie Meczko®, czekolady karmelowej, batona Pawełek, Torcika Wedlowskiego czy Baryłek (które w tym roku dodatkowo zamknęliśmy w kalendarzu adwentowym dla dorosłych). Charakter premium wyróżnia natomiast ofertę Pijalni Czekolady E. Wedel, pełną czekoladowych rękodzieł powstających pod okiem Mistrzyni i Maestro Czekolady, a ich oferta dostępna jest również w sprzedaży on-line – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Źródło: materiały prasowe