Niesłabnące zagrożenie koronawirusem powoduje, że handel przez internet jest najbezpieczniejszą formą zakupów, chociaż i w sieci czyhają na nas niebezpieczeństwa. Cyberprzestępcy wykorzystują sytuację przez przygotowanie fałszywych serwisów, wykradanie numerów kart kredytowych lub zwykłe oszustwa w postaci niedostarczania zamówionych towarów. Sprawdź, na co zwracać uwagę, by twoje zakupy były bezpieczne.
* Korzystaj tylko ze swojego urządzenia
Zadbaj o bezpieczeństwo sprzętu, z którego dokonujesz transakcji, o aktualność oprogramowania używanego zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo używaj oprogramowania chroniącego, czyli antywirusa, firewalla i antyspyware. Zrezygnuj z dokonywania zakupów z nieznanych komputerów, mogą być na nich zainstalowane programy szpiegowskie, które wykradną twoje dane związane np. z kontem bankowym.
* Uważaj na fałszywe e-maile
Codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów. Jeśli jesteś zainteresowany zakupem, nie wchodź na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisz podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknij. Nigdy nie odpowiadaj na podejrzane wiadomości, nie korzystaj z podanego linku i nie udostępniaj danych osobowych.
* Oceń wiarygodność sklepu
Na stronie powinny znajdować się informacje takie jak adres prowadzenia działalności i numer telefonu. Sprawdź, czy są prawdziwe, za pomocą wyszukiwarki lub wchodząc na stronę prod.ceidg.gov.pl. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym. Kupuj za pośrednictwem uznanych serwisów, takich, które działają od dłuższego czasu, cieszą się zaufaniem i dobrą opinią. Zwróć uwagę na cenę produktu – zbyt niska może sugerować towar podrobiony.
* Przeczytaj regulamin
Przed zakupem dokładnie przeczytaj regulamin, który określa warunki sprzedaży. Powinien zawierać wysokość opłat, czas wykonania zobowiązań, adresy czy procedury reklamacyjne. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze sprzedającym za pomocą adresu e-mail lub telefonicznie.
* Zobacz komentarze klientów
Sprawdź, od kiedy konto sprzedawcy widnieje w serwisie i ilu użytkowników korzystało z jego usług. Dobrym źródłem informacji są wpisy klientów. Opinii możesz też szukać na różnych forach internetowych. Najcenniejsze są opinie oznaczone jako „zaufane”, bo zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie przez jego pracowników lub konkurencję. Jeśli nie ma komentarzy lub jest więcej negatywnych ocen, lepiej zrezygnuj z transakcji.
* Sprawdź zabezpieczenie danych
Początek adresu strony powinien zacząć się od skrótu „https”, obok powinien też znajdować się symbol kłódki. Oznacza to, że sklep korzysta z certyfikatu SSL (Secure Socket Layer) – narzędzia, które szyfruje dane i chroni je przed trafieniem w niepowołane ręce. Adres sklepu wpisuj ręcznie. Klikanie w odnośniki może przekierować do witryny stworzonej przez oszusta, bardzo podobnej do oryginalnej, służącej wyłudzaniu danych. Nie podawaj informacji do logowania do konta bankowego ani do karty płatniczej. Przestępcy zwykle wyłudzają dane dotyczące numeru karty, daty jej ważności, imienia i nazwiska posiadacza, kodów CVV2 lub CVC2 oraz 3d Secure.
* Wybierz bezpieczną płatność
Domagaj się potwierdzenia nadania przesyłki, nie wpłacaj pieniędzy przed potwierdzeniem wygranej licytacji. Jeśli chcesz zapłacić za towar z góry, możesz zdecydować się na płatność przelewem on-line, BLIK-iem lub kartą kredytową czy debetową. Płatności on-line kartą można dodatkowo zabezpieczyć, ustanawiając limity transakcji. Warto też unikać transakcji bezpośrednich, nawet jeśli teoretycznie wydają się tańsze niż te dokonywane za pośrednictwem serwisów typu PayPal. Pośrednicy pobierają prowizję, ale gwarantują większe bezpieczeństwo. Najbardziej bezpieczną opcją jest wysyłka za pobraniem.
BL
Ekspert
Nie kasujmy korespondencji ze sprzedającym, to może być dowód
Asp. szt. Wioletta Szubska
Uważajmy na to, komu pozwalamy korzystać z naszych kont i sprzętów. Nigdy nie należy podawać swoich danych do logowania osobom trzecim. Starajmy się regularnie wykonywać kopie bezpieczeństwa, a ważne dla nas pliki zapisywać na zewnętrznych nośnikach, odkładanych w niezagrożone miejsce.
Nie kasujmy korespondencji ze sprzedającym – w przypadku oszustwa jest ona dowodem potwierdzającym zakup, sprawdzajmy otrzymaną przesyłkę – jeśli towar jest niezgodny z zamówieniem, poinformujmy o tym policję. Zapłacenie za przedmiot i nieotrzymanie go to nic innego jak wyłudzenie, czyli oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
W sytuacji, gdy jesteśmy ofiarą oszustwa, powinniśmy zgłosić się do najbliższej jednostki policji lub prokuratury. Zawiadomienie o popełnieniu każdego przestępstwa można złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu. Do zawiadomienia należy dołączyć posiadane dane, które umożliwią zidentyfikowanie sprawcy: nick, numer IP, a także podać, na jakim portalu zamieszczone jest konto oraz jakie widnieją tam treści. Warto załączyć stosowne wydruki.
Czytaj też: Jak restauracje zmieniają się w sklepy internetowe. Czy zostaną z nami na stałe?
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj