Dzieci, które rozpoczynają edukację szkolną, mają obecnie już od I klasy możliwość nauki języka obcego oraz odpowiedniego korzystania z komputera i Internetu. Wszyscy nauczyciele pracujący z uczniami są zobowiązani w taki sposób organizować zajęcia szkolne, aby jak najbardziej odpowiadały one potrzebom, możliwościom i oczekiwaniom uczniów. Zadaniem nauczycieli jest indywidualizacja zadań dla konkretnych dzieci stosownie do ich potrzeb i możliwości. W praktyce oznacza to, że dzieci mogą otrzymywać różne zadania w trakcie lekcji.
Nauczanie w klasach I-III jest zintegrowane, co oznacza, że dzieci poznają różne treści edukacyjne w ramach jednych zajęć (np. zdobywają jednocześnie umiejętności matematyczne i poszerzają swoją wiedzę przyrodniczą). Przykładem może tu być spacer po parku, podczas którego dzieci zbierają liście - rozpoznają drzewa z jakich one pochodzą i jednocześnie liczą, ile liści zebrały.
None
W młodszych klasach to wyłącznie nauczyciel decyduje o tym, ile trwają konkretne zajęcia i stosuje przerwy, kiedy dzieci tego potrzebują. Zwykle każde zajęcia są przeplatane elementami zabaw ruchowych. W nauczaniu zintegrowanym nie obowiązują dzwonki ani podział na 45-minutowe lekcje.
None
W klasach I-III dzieci zwykle nie otrzymują stopni, a śródroczna i końcowa ocena ma charakter opisowy.
Zgodnie z podstawą programową dziecko w I klasie będzie się uczyło