Czekoladowa tabliczka - królowa wypieków
Mimo szerokiej dostępności oferty cukierniczej „na zamówienie”, tradycja domowego pieczenia wielkanocnych ciast przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Jak wynika z ogólnopolskiego badania panelu badawczego Ariadna, ponad 20% Polaków na Wielkanoc zamierza przygotować wyłącznie domowe słodkości, z kolei blisko 60% wskazuje, że na ich stole zagoszczą zarówno domowe ciasta, jak i słodycze z oferty sklepowej. Zapotrzebowanie wynikające z obu deklaracji sprawia, że czekolada pozostaje nieodłącznym produktem na liście przedświątecznych kulinarnych zakupów, co widać w wyraźnie zwiększonej w tym okresie sprzedaży szczególnie tabliczek mlecznych i gorzkich. Rosnący popyt ma z kolei znaczenie dla całej kategorii czekoladowej, w której tabliczki w ostatnim roku stanowią 26%.
– W Wedlu co roku w okresie wielkanocnym obserwujemy wyraźny wzrost sprzedaży czekolad. Szczególne zastosowanie do wypieków ma wyrazista, głęboka w smaku tabliczka Gorzka 64%. Bardzo się cieszymy, że w tej kategorii prym wiedzie nasz wedlowski produkt. Receptury z jej wykorzystaniem oraz mnóstwo innych piekarsko-deserowych inspiracji można znaleźć w serwisie kulinarnym “W kuchni z Wedlem” wypełnionym przepisami na różne okazje przez okrągły rok – mówi Ewa Khan, Kierowniczka Badań Rynku w firmie Wedel.
Zobacz także: Wyjątkowe imię dla dziewczynki, która podbiło serca rodziców. Oznacza władczynię ludzkich serc
Czekoladowe figurki i poszukiwanie słodkiego zajączka
Popularny za granicą zwyczaj znajdowania czekoladowych przysmaków od wielkanocnego zająca, do niedawna popularny wyłącznie w Polsce zachodniej, od kilku lat staje się trendem w całym kraju. Co piąty pytany w ramach ogólnopolskiego badania panelu badawczego Ariadna deklaruje, że będzie praktykować tę tradycję***. Ten element europejskiej celebracji Wielkanocy dla najmłodszych (chociaż nie tylko) wzmacnia sprzedaż czekoladowych figurek, która wznosi te okazję wyżej od Bożego Narodzenia****. Dostępna na rynku oferta czekoladowych zajączków, jajeczek i kurczaków stanowi potwierdzenie rosnącego z roku na rok trendu integrującego rodziny w ramach wspólnej kreatywnej rozrywki.
– Czekoladowe figurki doskonale nadadzą się do zabawy w poszukiwanie zajączka, jak również do urozmaicenia wielkanocnego koszyczka i dekoracji stołu. Poza wedlowską ofertą, szczególnej uwadze polecamy także ręcznie produkowane dzieła z oferty Pijalni Czekolady E. Wedel, dostępne stacjonarnie i w sklepie internetowym – dodaje Ewa Khan.
Praliny. Przyjemność gotowa od zaraz
Obserwacje sprzedażowe z zeszłorocznej Wielkanocy wykazały, że poza wspomnianymi kategoriami – tabliczek i figurek czekoladowych – wyraźny wzrost odnotował również sektor pralin. Te najbardziej wysublimowane i eleganckie ze słodyczy doskonale wpisują się w okazje tj. Wielkanoc. Ich wzmożona sprzedaż stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie klientów, którzy samodzielnie nie przygotowują skomplikowanych słodkości, ale tuż po otwarciu chcą cieszyć się wielowymiarową przyjemnością smaku. Popularność pralin w okresie Wielkanocy tłumaczy również ich charakter prezentowy w okresie zwyczajowych spotkań i odwiedzin oraz wzajemnego obdarowywania się odrobiną przyjemności.
– W tegorocznej pralinowej ofercie firmy Wedel na Wielkanoc na pierwszym miejscu należy wymienić pianki Ptasie Mleczko® Waniliowe i Śmietankowe w dedykowanej wiosennej szacie graficznej, ale też te dostępne w wielkanocnej odsłonie o smaku Tarty Cytrynowej. Ponadto, świąteczną celebrację uświetnią także Baryłki Nalewki. Wszystkie warianty to idealne upominki do obdarowywania i dzielenia się z bliskimi – podsumowuje Ewa Khan.
Fundamentalny wpływ sieci handlowych
Niezależnie od tradycji, preferencji i trendów konsumenckich, znaczącą rolę w finalnym wyborze określonych produktów wielkanocnych – w tym słodyczy – odgrywają sieci handlowe, odpowiedzialne za ekspozycję czy akcje promocyjne. Producenci – próbując zwiększać swoją widoczność – umieszczają produkty w kontekstowych, dodatkowych lokalizacjach w sklepie, jak np. umiejscowienie czekolady gorzkiej w alejce z produktami do pieczenia. Standardem z kolei stało się już tworzenie z roku na rok coraz bardziej kreatywnych stref słodyczy danej marki w przestrzeni handlowej, obok których nie sposób przejść obojętnie.