Różne modele rowerów w zależności od przeznaczenia, różne kształty ramy, duże rozbieżności cenowe. Wszystkie te szczegóły wcale nie ułatwiają nam zakupu wymarzonego roweru. Warto więc stosować się do kilku prostych zasad, które wprowadzą nas w tajniki rowerowej pasji.
Rodzaj roweru
Producenci oferują nam kilka modeli rowerów w zależności od przeznaczenia. Przed zakupem warto więc zastanowić się, do czego owy sprzęt będzie nam służył. Nie ma sensu zakupu roweru górskiego z wzmacnianymi oponami i amortyzatorami, jeśli zamierzamy jeździć jedynie do pracy po ścieżkach rowerowych. W tym wypadku bez wątpienia odpowiedniejszy będzie rower miejski. Dla niezdecydowanych warto zastanowić się nad rowerem trekkingowym, crossowym, czy ATB. Są one dosyć uniwersalne i sprawdzą się zarówno na ulicy, jak i nietrudnym terenie. Dodatkowo ten pierwszy wyposażony będzie w bagażnik, błotniki oraz oświetlenie, co doskonale sprawdzi się w przypadku długich wojaży.
Damski, czy męski?
Wbrew pozorom nie jest to takie logiczne pytanie. Przy jeździe miejskiej w przypadku pań najlepiej sprawdzą się "damki" z wygiętą ramą. Wszystko ze względu na liczne postoje na światłach, czy chociażby sukienki, w które stroją się kobiety. Kiedy jednak szykujemy się do dłuższej jazdy, warto wybrać rower z ramą męską, która umożliwia lepszą stabilizację. Dodatkowo możemy zamontować dwa bidony, co jest bardzo przydatne podczas wycieczek. Niestety wyboru nie mają miłośnicy kolarzówek i rowerów poziomych. Tam istnieje jeden rodzaj ramy.
Zobacz: Robert Biedroń prezydentem Słupska. Zrezygnuje z limuzyny na rzecz roweru!
Rozmiar roweru
Najprostrzym sposobem na dobranie odpowiedniego rozmiaru roweru jest usadowienie się na sprzęcie. Gdy pedał roweru umieszczony jest w najniższej pozycji, noga trzymana na pedale powinna być delikatnie ugięta. Kiedy oprzemy obie stopy o ziemię, rama powinna się znajdować około 5 cm od kroku.
Cena
Nie do końca sprawdza się opinia: im droższy, tym lepszy. Jeżeli myślimy jedynie o jeździe miejskiej, nie ma sensu kupowania roweru za 5 tysięcy złotych. Dobry rower miejski możemy kupić już za około 1200 złotych. Jeśli jednak myślimy nad jazdą terenową, warto dołożyć kilkaset złotych. Rama takiego roweru musi być bardziej wytrzymała na przeciążenia. tu przydatne są również amortyzatory, które pomagają w jeździe w trudnych warunkach. Ceny takiego sprzętu zaczynają się od około 2 tys. złotych.
Może używany?
Oczywiście najlepiej, kiedy kupujemy rower prosto z salonu. Jednak ci, którzy nie dysponują wystarczającymi środkami, mogą zdecydować się na rower używany. Jeżeli nie znamy się na sprzęcie, warto poprosić o pomoc kogoś, kto będzie mógł ocenić sprzęt, stopień jego eksploatacji, czy jakość do ceny. Trafiając na okazję może uda nam się za 1 tys. zł zakupić rower, który wart jest 3 tys. zł.
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail
Nienajlepszym miejscem na zakup rowerów są supermarkety. Pamiętajmy, że za złożenie jednośladu, wyregulowanie przerzutek i hamulcy odpowiadają pracownicy, którzy poza składaniem roweru zajmują się też wykładaniem towaru. Niewłaściwe wyregulowanie sprzętu kończy się jego uszkodzeniem tudzież wypadkiem podczas jazdy.