Polacy kochają planszówki
Przy okazji tegorocznej edycji Festiwalu Gier Planszowych, Empik przeprowadził badanie wśród klientów. Objęło ono 2800 osób. Wyniki są jednoznaczne – analogowe rozgrywki jedna z ulubionych form spędzania czasu wolnego. Niemal połowa (49 proc.) ankietowanych zadeklarowała, że gra w planszówki minimum raz w miesiącu, a co 10. badany – nawet kilka razy w tygodniu. Osoby, które grają w planszówki okazyjnie – kilka razy w roku – najczęściej robią to w okresie świątecznym.
Większość badanych najczęściej gra w szerszym gronie – z rodziną (64 proc.), znajomymi (24 proc.) oraz partnerem lub partnerką (12 proc.). Na pytanie, ile średnio zajmuje im jedna rozgrywka, taki sam odsetek ankietowanych (po 34 proc.) odpowiedział, że do godziny lub do dwóch godzin. Co piąta osoba poświęca każdorazowo na planszówki do 30 minut i w tej grupie dominują ankietowani, którzy grają bardzo często – nawet kilka razy w tygodniu.
Niemal połowa osób (43 proc.) kupuje planszówki przynajmniej raz na pół roku, a 13 proc. ankietowanych wskazało, że robi to jeszcze częściej – minimum raz w miesiącu. Większość (62proc.) kupuje gry dla siebie, pozostali – na prezenty dla bliskich i znajomych. Największą popularnością wśród badanych cieszą się gry rodzinne (51 proc.), strategiczne i ekonomiczne (po 50 proc.) oraz towarzyskie i logiczne (po 49 proc.). Jak wynika z badania Empiku, mężczyźni częściej od kobiet sięgają po planszówki ekonomiczne, strategiczne oraz przygodowe. Z kolei kobiety preferują gry logiczne, edukacyjne i rodzinne.
Blisko połowa badanych (48 proc.) gra najczęściej w weekendy, a 33 proc. kiedy tylko nadarzy się okazja. Osoby, które zadeklarowały, że grają w gry planszowe kilka razy w tygodniu lub minimum raz w miesiącu, częściej niż pozostali wybierają gry towarzyskie. Jako swoje ulubione gry badani najczęściej wymieniali tak kultowe tytuły, jak: „Monopoly”, „Osadnicy z Catanu”, „Wsiąść do pociągu”, „Rummikub” czy „Scrabble”. Planszówkowe preferencje potwierdzają także dane sprzedażowe Empiku.
– Dobrze znane klasyki wciąż cieszą się największą popularnością wśród kupujących. Oferta w kategorii planszówek stale się rozwija i gry „bez prądu” cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów Empiku – rok do roku notujemy 32 proc. wzrostu – wskazuje Katarzyna Braksator, Menadżerka ds. Zabawek i Rozrywki Rodzinnej w Empiku.
Festiwal Gier Planszowych
W odpowiedzi na ten stale wzmacniający się trend, Empik zorganizował kolejną odsłonę Festiwalu Gier Planszowych, w ramach którego na miłośników analogowego grania czekają specjalne oferty. Między 6 a 10 października wybrane planszówki i gry karciane objęte będą promocją do -20%, zarówno w salonach Empik, jak i na Empik.com. Użytkownicy programu Empik Premium mogą liczyć na zniżkę do -25 proc.. To dobra okazja do uzupełnienia domowych zbiorów o takie bestsellery, jak: zręcznościowa „Jenga”, strategiczne „Monopoly” czy towarzyskie „Gierki małżeńskie”, ilustrowane rysunkami Andrzeja Mleczki. Wiele klasyków dostępnych jest w nowych wersjach, jak logiczne „Scrabble”, które od teraz można kupić w odświeżonej szacie graficznej. To także okres wyczekiwanych premier. Wśród nich znajdziemy grę planszową „Disney’s Villainous”, która pozwala wcielić się w rolę jednego z sześciu czarnych charakterów z najbardziej znanych filmów Disneya, a także „Wtopa” – karciana gra towarzyska autorstwa Jakuba Oltona i Macieja Wodeckiego, która zwyciężyła w ostatniej edycji konkursu „Stwórz grę i wskocz na półkę Empiku”. Pozwala ona uczestnikom zabawy wskoczyć w wir walki i stoczyć emocjonujące potyczki na otwartym morzu. Gracz, któremu uda się najskuteczniej unikać niebezpiecznych, wrogich torped, udowodni swój status króla morskich głębin.
Źródło: materiały prasowe