Mamy wpływ na to, czy w przyszłości będzie się garbić, czy też na jego twarzy będzie gościł uśmiech.
Wiele osób uważa, że pokój jest dobrze urządzony wtedy, kiedy znajduje się w nim komplet mebli. Sporo firm specjalizuje się w produkcji mebli dla młodszych i starszych dzieci. Kupując taki komplet, np. przeznaczony dla dziecka w wieku szkolnym, pozbywamy się problemu z poszukiwaniem odpowiedniego biurka, regulowanego krzesła, regałów na książki itp.
Patrz też: Jak pomalować pokój dziecka
Jednak mimo że bardzo wygodne, nie jest to wcale najlepsze rozwiązanie. A to z kilku powodów. W przypadku dziecka młodszego, o ile nie jest to komplet "młodzieżowy", trzeba liczyć się z tym, że za nie więcej niż 4-5 lat komplet dziecięcych mebli w pokoju stanie się problemem.
MEBLE DO WNĘTRZ MIESZKALNYCH - porównaj ceny i parametry na Tuznajdziesz.pl>>>
O wiele praktyczniej jest skompletować wyposażenie z różnych mebli, tyle że dobrze ze sobą współgrających. Dzięki wymianie jednego lub dwóch elementów będzie można w przyszłości dokonywać metamorfoz wnętrza, w którym masze dziecko powinno czuć się przede wszystkim u siebie.
Kolor nie musi być szkolny
Jeśli nie znosimy różu, a co więcej - uważamy, że to kolor dla świeżo upieczonej uczennicy co najmniej niepoważny, zastanówmy się, czy naszej córce przypadkiem nie będzie przyjemniej odrabiać lekcji w otoczeniu o takim kolorze, który lubi. Z dziecięcych upodobań nie wyrasta się tylko dlatego, że przekracza się próg szkoły.
Dlatego niezmiennie powodzeniem cieszą się różowe lub niebiańsko niebieskie piórniki i tornistry dla dziewczynek. Liczenie się przede wszystkim z upodobaniami i preferencjami dziecka jest podstawową sprawą przy urządzaniu pokoju dla ucznia. Nie mniej ważną niż funkcjonalność mebli, odpowiednie dobranie wysokości i wielkości sprzętów czy zainstalowanie właściwego oświetlenia. Zachęcamy do jak najbardziej twórczego podejścia do urządzania uczniowskiego pokoju lub kąta do nauki, i do robienia tego wspólnie z dzieckiem. To powinien być nasz najpoważniejszy konsultant w sprawie kolorów i kształtów.
Rzut oka na rzut poziomy
Zanim zaczniemy urządzanie pokoju dla dziecka, zastanówmy się, co możemy kupić, a na co absolutnie nie możemy sobie pozwolić z przyczyn finansowych. Jeśli nie mamy środków na skompletowanie zupełnie nowego wyposażenia do pokoju ucznia, postanówmy, które z mebli musimy kupić. Oczywiście najważniejsze są biurko i krzesło, ewentualnie stół i krzesło. Wynieśmy z pomieszczenia wszystko, co na pewno w nim nie zostanie. Zostawmy te sprzęty, które muszą pozostać z konieczności.
Powiedzmy, że będzie to łóżko i szafa. Przyjrzyjmy się prawie pustemu pokojowi i zastanówmy się, jak ustawić łóżko i szafę, aby najważniejsza część pokoju ucznia, czyli miejsce, gdzie będzie odrabiał lekcje, znalazła się w najwygodniejszym miejscu. Najlepsze do ustawienia biurka są obie ściany prostopadłe do tej, na której znajduje się okno. Prawa ściana jest nieco lepsza od lewej ze względu na stronę, z której na siedzącego przy biurku pada światło dzienne. Nie ma to jednak znaczenia w przypadku światła sztucznego. Pamiętajmy, że przez większość roku szkolnego i tak uczniowie odrabiają lekcje po zachodzie słońca i przy zasłoniętych oknach. Po ustaleniu miejsca ustawienia sprzętów trzeba kupić brakujące meble.
Zróbmy to, pamiętając o następujących zasadach:
- dziecko o wzroście 98-112 cm - powinno mieć siedzisko na wysokości 26 cm od podłogi, blat stołu na wysokości 46 cm
- dziecko o wzroście 121-127 cm - siedzisko na wysokości 30 cm od podłogi, blat stołu na wysokości 52 cm
- dziecko o wzroście 127-142 cm - siedzisko na wysokości 34 cm od podłogi, blat stołu na wysokości 58 cm
- dziecko o wzroście 142-157 cm - siedzisko na wysokości 38 cm od podłogi, blat stołu na wysokości 64 cm
- dziecko o wzroście 157-172 cm - siedzisko na wysokości 42 cm od podłogi, blat stołu na wysokości 70 cm.
Kupując lampkę pamiętajmy, że źródło światła używane podczas czytania powinno dawać światło lekko rozproszone, a nie jego skoncentrowaną wiązkę, taką jaką daje lampka biurkowa. Jeśli więc lampka na biurko, to najlepiej z regulowanym, giętkim wysięgnikiem i mleczną żarówką. Ustawiona po przeciwnej stronie w stosunku do piszącej ręki, więc w przypadku uczniów praworęcznych po lewej stronie, lampka powinna oświetlać zeszyty i blat, a nie świecić na twarz pochylonego ucznia.
Stół lub biurko powinny być na tyle głębokie, by można było na nich postawić spory monitor komputera, a twarz siedzącego przed nim dziecka powinna znajdować się w odległości około 75 cm (minimum 45).
Po ustawieniu najważniejszych sprzętów zadbajmy o dodatkowe, ułatwiające uczniowi życie. Należy do nich: kosz na papiery, tablica korkowa do przypinania zdjęć, notatek, informacji, wzorów, planu lekcji, zajęć pozaszkolnych, terminów randek itp., skrzynia na szpargały, dzięki której można łatwo i szybko zrobić porządek, pudełka na drobiazgi, pojemnik na przybory do pisania. Warto pomyśleć też o akcentach nadających pokojowi charakteru: nowoczesnych roletach, ramach z plakatami zespołów lub filmów, które lubi uczeń, nowych narzutach na łóżko, nowej kolorowej pościeli. Dodatki powinny być dobrze dobrane, estetyczne i wyraziste. Pamiętajmy, że dzięki nim można zupełnie zmienić charakter pokoju, dostosowując go do gustu i zainteresowań dziecka.