dziecko rysuje, rysujące dziecko, talenty dziecka, chłopiec

i

Autor: Archiwum serwisu

Jak wspomagać dzieci w rozwoju twórczości?

2016-02-19 14:30

Dzieci są ekspertami od swobodnej ekspresji, twórczej zabawy i niekonwencjonalnych sposobów widzenia świata i wykorzystywania różnych przedmiotów. Twórczość i swobodne wyrażanie siebie są naturalnie przypisane okresowi wczesnego dzieciństwa. Dorosłość niestety często zapomina, co to znaczy zabawa, nieograniczone możliwości czy pełnia barw. Dlatego istnieje niebezpieczeństwo, że twórczość dziecka może zostać szybko zahamowana lub niewspomagana - szybko wygaśnie. Przywrócenie jej w dorosłości natomiast zwykle wymaga wysiłku i stopniowego wyzbywania się nałożonych jej ram. Co zatem robić, żeby wspierać twórczy potencjał u dzieci?

Obserwacja i potwierdzanie

Wczesne dzieciństwo jest nazywane niekiedy wiekiem autonomii i inicjatywy. Dziecko czerpie radość i satysfakcję z robienia różnych rzeczy samodzielnie i podejmowania wyzwań. Rodzic może wspomagać lub hamować działania malca. Postawa opiekuna, który jest obecny, towarzyszy, obserwuje, nazywa i pochwala działania i samodzielność dziecka sprzyja poczuciu sprawstwa i chęci wyrażania siebie. Kiedy pozwalamy dziecku na próbowanie różnych możliwości wzmacniamy w nim otwartość i uczymy wyboru. Kiedy przeciwnie - nie interesujemy się malcem, wyrażamy dezaprobatę czy obawy co do jego pomysłów powodujemy narastanie w dziecku wstydu i poczucia winy, które stopniowo będą wycofywały go z podejmowania działań.

Kiedy więc Twoje dziecko zaczyna jakąś czynność lub próbuje nowej dla siebie aktywności wzmacniaj go pozytywnym komentarzem. Możesz nazywać to co robi, mówiąc: „o widzę, że budujesz wieżę” i wzmacniać działanie poprzez komentowanie „ciekaw jestem jaka ona będzie?”. Czasami wystarcza samo uważne obserwowanie zabawy dziecka. Po skończonej aktywności można zapytać malca o jego odczucia np: ”jak czułeś się, budując coraz wyższą budowlę? Czy to było łatwe czy trudne, byłeś zadowolony, czy obawiałeś się, że wieża się zawali?” i przekaż własne: „miło mi było patrzeć, jak się starasz wykonać jak najwyższą budowlę. Czułam dumę, kiedy widziałam jak wysoko udaje Ci się ją wznosić”.

Być prawdziwym i ciekawym

Twórczość dziecka nie jest skoncentrowana na efekcie pracy, jej istotą są działania malucha – czyli sam akt twórczy. To on uczy inicjatywy, rozwija wyobraźnię, wyzwala emocje, więc pełni również funkcje terapeutyczne (poprzez wyładowanie napięcia i przywrócenie wewnętrznej równowagi). Dlatego bardzo ważne jest, by dorośli mieli świadomość, czym jest swobodna ekspresja dzieci i jakie pełni funkcje. Może ona znacznie wspomagać codzienne wychowawcze oddziaływania rodzicielskie. Warto więc uznać jej wartość, zgłębiać język twórczości dziecka, uczyć się go, ciekawić nim, a nie oceniać czy bagatelizować.

Uczenie się twórczości dziecka oznacza niekiedy przełamywanie pewnych konwenansów w języku i działaniu u nas – dorosłych. Komentując działania dziecka, zamiast mówić „ładne”, „brzydkie” można spróbować odnaleźć to, co najbardziej porusza w jego twórczości i wyrazić to np: „Jestem ciekawy, czym są te kolorowe punkciki i kreska nad nimi. Opowiesz mi coś o nich?” lub zwróć uwagę na sam sposób tworzenia i docenić go np: „Poruszałeś się tak szybko, że moje oczy nie nadążały na twoimi ruchami. Pokażesz mi je jeszcze raz? Może mnie ich nauczysz?”.

Bądź twórczy

Twórczy człowiek stymuluje twórczość u innych. Czasami nie jest to łatwe, gdy nie jest to cecha nam przypisana. Warto wtedy pamiętać, że nie oznacza to bycia artystą lub osobą obdarowaną talentem plastycznym. Bardziej chodzi o ciekawość, otwartość na nowość, tolerancję na odmienność, zaangażowanie w działanie bez zakładania z góry efektu. Są to postawy, które możemy kształtować także u samych siebie podczas codziennych zajęć i aktywności. Pamiętaj o tym, kiedy wybierasz drogę, którą idziecie w stałe miejsce albo gdy gotujesz i zabraknie Ci jakiegoś składniku lub gdy sam stajesz przed zupełnie nowym problemem. Nawet podczas takich zwykłych czynności możesz zarażać twórczą postawą pełną możliwości zamiast skupiać się na rutynie i ograniczeniach.

Zabawa sprzyja twórczości. Kiedy spędzasz czas z dzieckiem, nie musisz wykorzystywać gotowych zabawek. Przypomnij sobie rozrywki z czasu własnego dzieciństwa i zainspiruj nimi swojego malucha. Rysowanie na ziemi, puszczanie łódek w kałuży, lepienie zwierząt z kąpielowej piany, czy bawienie się cieniami palców na ścianie mogą dostarczyć równie dobrych emocji, co gotowe zestawy, a dodatkowo wzmocnić twórcze podejście oraz więź między rodzicem a dzieckiem.

Autor: Martyna Pałaszewska – psycholog dziecięcy – Fundacja Pomocy Psychologicznej i Edukacji Społecznej RAZEM www.razem-fundacja.org

Zobacz: 5 rzeczy, których musisz się nauczyć, zanim zdecydujesz się na dziecko!

Przeczytaj też: Co robić, żeby dziecko radziło sobie w przedszkolu i szkole?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki