Ceneo.pl postanowiło sprawdzić, jakie letnie sporty uprawiają Polacy, co najczęściej kupują i ile wydają na sprzęt i akcesoria. Z lipcowego raportu Ceneo.pl wynika, że najpopularniejszą sportową aktywnością w letnim sezonie jest bez wątpienia rower. Wsiada na niego regularnie aż 68 proc. ankietowanych. Drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych sportów na świeżym powietrzu jest bieganie – jogging uprawa aż 26 proc. Lubimy także gry zespołowe – piłkę nożną (20 proc.) i siatkową (17 proc.). Pierwszą piątkę najpopularniejszych letnich sportów zamykają rolki - jeździ na nich 15 proc. ankietowanych. Na dalszych miejscach uplasowały się nordic walking, tenis, badmington, pływanie i jazda konna. Żadnych sportów nie uprawia 14 proc. badanych. Wygląda na to, że jesteśmy bardzo aktywnym narodem.
Rośnie pokolenie kolarzy
Również najmłodsze pokolenie lubi aktywnie spędzać letnie dni. Na pierwszym miejscu wśród lubianych przez dzieci sporty jest również jazda na rowerze – aż 73 proc. badanych wskazało go jako podstawowy sport swoich pociech. Kolejne dwa dziecięce „top-sporty" to rolki (ma je co trzecie dziecko) i hulajnoga (co czwarte). Listę zamykają gry zespołowe – w piłkę nożną, siatkową, kosza czy zbijaka gra 35 proc. dzieci ankietowanych. Niestety - żadnych sportowych aktywności nie podejmuje co dziesiąte dziecko.
- Sezon zakupowy na sprzęt sportowy zaczyna się już w marcu i trwa do września. Najwyższa sprzedaż (nawet dwukrotnie) rowerów, rolek, deskorolek i hulajnóg przypada na kwiecień i maj. W kolejnych miesiącach Polacy kupują drobniejszy sprzęt – np. piłki, oraz akcesoria – np. lotki, siodełka, oświetlenie czy nowe kółka do rolek. W wakacyjnych miesiącach sprzedaje się też trzy razy więcej obuwia i ubrań sportowych – podsumowuje zakupowe trendy Grzegorz Górkowy, kierownik Działu Rozwoju Treści Ceneo.pl.
Sezon na zakupy
Ponad połowa ankietowanych potwierdziła zakup w tym roku nowego sprzętu sportowego. Równie często co w sklepach sportowych (60 proc) Polacy kupują go w internecie (55 proc.). Działy sportowe w supermarketach czy niszowe sklepy wyspecjalizowane w jednej dziedzinie są zdecydowanie mniej popularne – kupuje w nich mniej niż 4 proc. ankietowanych.
- Łatwo to wytłumaczyć. Przy zakupie sprzętu istotne są dwa kryteria: cena i fachowa porada. W internetowych sklepach ceny są przeważnie niższe, a wiedzę można czerpać zarówno ze specjalistycznych artykułów jak i opinii innych użytkowników. Te drugie - o ile pochodzą z certyfikowanego programu, takiego jak np. Zaufane Opiniie, są wiarygodne, bo pochodzą od klientów, którzy dany produkt na pewno kupili – podkreśla Grzegorz Górkowy.
Z ankiet wynika także, że na sprzęt sportowy wydajemy całkiem pokaźne kwoty. Jedna trzecia osób przeznacza na ten cel więcej niż 500 zł. Co czwarta osoba kupiła w tym roku sprzęt o wartości od 300 do 500 zł. Połowa ankietowanych wydała do 300 zł.
Dbajmy o poczucie bezpieczeństwa
W badaniach widać też wyraźnie, że do sportu i rekreacji nie zawsze podchodzimy rozważnie i odpowiedzialnie. Tylko 37 proc. ankietowanych potwierdza używanie kasku podczas jazdy, pozostała część – 63 proc.- uważa go za zbędny.
- Kask nie jest dużym wydatkiem. Podstawowe modele dziecięce można kupić już od 20 zł, te dla dorosłych kosztują średnio 100 zł. Warto zainwestować w to nakrycie głowy, bo zmniejsza ryzyko poważnych urazów podczas upadków, o które, zwłaszcza w przypadku dzieci, nietrudno – mówi Grzegorz Górkowy.
Jeszcze mniejszą popularnością niż kaski cieszą się ochraniacze – używa ich zaledwie 18 proc. ankietowanych. Reszta uważa je za zbędny gadżet. A szkoda, bo dzięki nim możemy zminimalizować ryzyko kontuzji czy uszkodzeń naszego ciała (czasem potrafią być naprawdę niebezpieczne) i skupić się tylko na dobrej zabawie.