Od tego roku czekają nas dwie wielkie zmiany, których celem jest ograniczenie plastiku w obiegu. Po pierwsze w krajach Unii Europejskiej od stycznia br. obowiązuje zakaz wprowadzania do sprzedaży plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku takich jak: sztućce, kubki, tacki, opakowania na żywność czy słomki. Po drugie, kraje Unii Europejskiej nakładają na producentów podatek od plastiku, jeśli dystrybuowane przez nich produkty nie mogą być poddane recyklingowi. Skąd ta zmiana? Śmieci z tworzyw sztucznych zalegają w każdym zakątku świata np. w ocenach, lasach, morzach czy na drogach. Wpływają na zdrowie i życie zwierząt, które mylą plastik z pokarmem, a jego produkcja przyspiesza zmiany klimatyczne, kierując planetę w stronę ocieplenia.
–Aby powstrzymać te zmiany, sam podatek od plastiku to jednak za mało. Edukacja u podstaw konsumentów powinna wejść na nowe tory. Rośnie pokolenie nowych klientów, które bierze sprawę w swoje ręce i chce działać na rzecz proekologicznej zmiany. Młodzi ludzie dobrze wiedzą, że stawką jest przyszłość planety –mówi Rafał Flis, współtwórca Fundacji Zwolnieni z Teorii, która inspiruje tysiące młodych ludzi w całej Polsce do realizowania własnych projektów społecznych.
Zobacz również: Czy wiesz dlaczego MIŁOŚĆ OTUMANIA jak narkotyk? Chemia ma swoje prawa
Co roku tysiące uczniów i uczennic zespołowo rozwiązuje wybrany przez siebie problem społeczny. W lutym br. ruszył nowy program Mniej Plastiku, którego inicjatorem jest Lidl Polska. Młodzież ma zorganizować swój własny projekt na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic Grupy Schwarz (właściciela sklepów sieci Lidl i Kaufland) oraz zaprojektować ekologiczne zmiany gotowe do wprowadzenia w sklepach sieci Lidl Polska. Sieć regularnie eliminuje plastik wszędzie, gdzie jest to możliwe i nieustannie dąży do wypełniania wizji „Mniej plastiku” poprzez realizację strategii REset Plastic oraz przyjęte zobowiązania:
- Lidl będzie dążyć do zmniejszenia zużycia tworzyw sztucznych do 20% do 2025 roku oraz
- celem firmy jest to, aby 100% opakowań marek własnych było maksymalnie możliwe do poddania recyklingowi do tego czasu.
W obszarze eliminacji plastiku sieć Lidl ma już konkretne osiągnięcia, m.in. wprowadzenie do oferty woreczków wielokrotnego użytku na owoce i warzywa czy „wielokrotek”, czyli reklamówek i toreb na zakupy wielokrotnego użytku, wykonanych w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadających się do recyklingu. Lidl jako pierwsza firma w branży rozpoczęła znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu udało się rozpakować z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa.
– Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną. Nieustannie realizujemy cele strategii REset Plastic i zmniejszamy zużycie plastiku. W dalszym ciągu będziemy podejmować działania, których celem jest wzmocnienie obiegu zamkniętego. Cieszy nas, że uczestniczymy w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, dzięki czemu możemy przekazać zdobytą dotychczas przez nas wiedzę i edukować młode pokolenie. Mamy nadzieję, że dzięki wymianie kreatywnych pomysłów oraz doświadczeń uda nam się jeszcze bardziej eliminować ilość plastiku –mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska