Lodowe orzeźwienie w czasach PRL
Produkty znane jako lody w dzisiejszym rozumieniu stały się dostępne w Polsce w okresie PRL-u. Przysmak przygotowywany przed wojną w formule rzemieślniczej i w mocno ograniczonych ilościach (ze względu na potrzebę niezwłocznego spożycia po przygotowaniu), w latach 60. XX wieku ewoluował do ogólnodostępnej słodkiej przekąski, której sprzedaż bazowała na popularności określonych okazji (np. festyny, obchody świąt) i lokalizacji (plaże, parki). Najbardziej charakterystycznym i flagowym wyrobem tego okresu była kostka z masy śmietankowej obłożona z obu stron wafelkiem i podawana wprost do rąk kupującego w serwetce lub papierze pakowym. Lodowa przyjemność mniej była wówczas wyrazem preferencji, a raczej obrazem oferty, której ograniczenia wynikały z dostępnych składników, technik produkcji i sposobów przechowywania. Niemniej, dla całych pokoleń dzisiejszych 50-latków kostka lodowa to najbardziej adekwatna i nostalgicznie wspominana definicja lodów.
Współcześnie branża dzięki rozwojowi technologii, bogactwie składnikówi kreatywności technologów produktu dokonała niebywałego postępu. Jego wyrazem jest choćby liczba form, w jakich dziś występują mroźne desery. Firma Wedel, która zadebiutowała na tym rynku w 2018 roku wprowadzając do sprzedaży swój kultowy produkt – Ptasie Mleczko® w formie lodów – obecnie posiada w swoim całym lodowym portfolio produkty: w formatach impulsowych (na patyku, w rożku, w opakowaniu saszetkowym typu pouch), w multipacku (cztery lody Ptasie Mleczko® w formacie na patyku w jednym opakowaniu), kubku o pojemności 460 ml oraz w opakowaniach familijnych o unikalnej na rynku pojemności 700 ml. Wg danych Nielsen z maja 2021 roku, udział w sprzedaży poszczególnych segmentów przedstawia się następująco: familijne i desery stanowią 40 proc. wartości sprzedaży całego tortu kategorii, formaty impulsowe blisko 52 proc. a multipacki (czyli lody impulsowe pakowane w opakowania zbiorcze) – 8 proc. – Po zeszłorocznych przetasowaniach w związku z obostrzeniami wynikającymi z pandemii, struktura sprzedaży pomiędzy formatami impulsowymi, a familijnymi ustabilizowała się. Obserwowany od zeszłego roku, wzrost segmentu multipacków wskazuje, że ten stosunkowo nowy na polskim rynku format spodobał się konsumentom. Przyczyna tkwi w tym, że coraz częściej lody traktowane są jako deser na równi z domowym ciastem – chętnie więc trzymamy je na zapas w zamrażarce. Z drugiej natomiast strony, sięgając po zawartość multipacka, łatwiej kontrolować konsumowane porcje, na co coraz częściej zwracamy uwagę, zgodnie z trendem większej uważności na swoje nawyki żywieniowe – mówi Tomasz Trela, Szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.
Wedlowska oferta odpowiada na popularny obecnie lodowy trend, czyli multisensoryczność składników. Jej wyrazem są wariacje na temat smaków, zapachów i struktury lodów, które wynoszą je na poziom wielozmysłowego doświadczenia. Przykładem są Lody czekoladowe E.Wedel OH! Łączące śmietankowo-czekoladową masę lodową z oryginalną wedlowską czekoladą mleczną, w której zatopiono kawałki pysznych, kruchych ciasteczek.
– W poszukiwaniu nowych rozwiązań Wedel inspiruje się także trendem łączenia w lodów z innymi rodzajami słodyczy czy przekąsek. To na przykład lody Ptasie Mleczko® nawiązujące do kultowych pianek czy też lodowa Czekotubka. Na uwagę zasługują również – powstałe w ramach kooperacji z marką Felix – lody śmietankowe z pastą arachidową, oblane mleczną czekoladą z zatopionymi pieczonymi orzeszki z pieca marki Felix – wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, technolog kategorii lodowej firmy Wedel.
Przegląd współczesnych trendów w branży lodowej i analiza zmian dokonanych na przełomie lat pokazują jak długą drogę pokonali przedstawiciele tej kategorii. Ogromny wpływ na postęp branży mają bez wątpienia współczesne możliwości czerpania z zagranicznych przykładów czy rozwój technologiczny. Firma Wedel poza wyznaczaniem zupełnie nowych kierunków w polskiej branży lodowej, świadomie sięga także po nieprzemijającą klasykę. Aż 9 na 10 Polaków deklaruje, że ich ulubionym lodowym dodatkiem jest czekolada, a czekoladowy smak lodów jest na pierwszym miejscu wśród najczęściej wybieranych . W tym kontekście czekoladowa ekspertyza Wedla, który w tym roku obchodzi swoje 170-lecie, zapewnia lodom firmy solidne podstawy do pretendowania o tytuł ulubionej marki lodowej Polaków, nie tylko w Dzień Lodów, ale przez cały rok.
Źródło: materiały prasowe