Badaniom przewodniczyła ekspert w dziedzinie marketingu, dr Ayalla A. Ruvio. Jej zespół przeprowadził ankiety wśród 343 par matek i córek w wieku - odpowiednio ok. 44 i 16 lat. Wyniki badań były opublikowane w "Journal of Consumer Behavior".
Badacze chcieli sprawdzić czy nastoletnie dziewczyny przypatrują się swoim matkom i naśladują je - okazało się, że jest odwrotnie. Matki młode duchem uważają swoje córki za ekspertów w dziedzinie mody i kopiują ich styl.
Przykładem tego socjologicznego zjawiska jest nauka ubsługi nowych urządzeń - to dzieci uczą rodziców jak posługiwać się nowoczesnym sprzętem, choćby komputerem i telefonem komórkowym.
Naukowcy przywołują zjawisko socjalizacji odwrotnej i sugerują, że nastoletnie dzieci mają większy wpływ na zachowania rodziców niż rodzice na dzieci. Dotyczy to głównie matek i córek, ponieważ zaobserwowano u nich podobne zachowania konsumenckie. Kupują podobne ubrania i kosmetyki. Matki uczą się od córek co jest modne, jak powinny się malować lub czesać. Pojawiło się nawet specjalne określenie tego zjawiska: "efekt konsumenckiego sobowtóra".