Matura 2016. Geografia. Co było w poprzednich latach?

2016-04-25 13:53

Matura z geografii 2016 odbędzie się w piątek, 13 maja o godzinie 14. W tym samym terminie licealiści napiszą zarówno maturę na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Jakie zadania pojawią się na maturze z geografii 2016? Licealistom zostały ostatnie dni na przygotowanie się do matury 2016, dlatego warto zapoznać się z zadaniami z poprzedniego roku.

Matura z geografii 2016 zaplanowana jest na piątek, 13 maja. O godzinie 14 uczniowie klas trzecich napiszą maturę z geografii na poziomie podstawowym, natomiast ci, którzy zadeklarowali - na poziomie rozszerzonym. Matura jest nazywana egzaminem dojrzałości nie bezpodstawnie. Jej wyniki decydują bowiem o dalszej edukacji każdego ucznia liceum. Czego mogą spodziewać się maturzyści w tym roku na maturze z geografii 2016? Z pewnością warto powtórzyć sobie zagadnienia i zadania, które pojawiały się w poprzednich latach. Można przypomnieć sobie materiał z geologii oraz topografii. W galerii znajdziecie arkusze z poprzednich lat, a poniżej umieściliśmy sugerowane odpowiedzi do zadań z matury z geografii.

Matura z geografii - odpowiedzi do zadań z poprzedniego roku

Zadanie 1 1.1 Obszar Januszkowej Góry ma większe zalesienie, a na Syborowej Górze lasy nie występują
1.2 Na Syborowej Górze występuje nieczynny kamieniołom świadczący o zagospodarowaniu człowieka, czego nie ma na Januszkowej Górze.
1.3 W obrębie Januszkowej Góry występuje jaskinia, a na Syborowej Górze nie występuje ten element przyrodniczy środowiska.
Zadanie 2 A
Zadanie 3 Czynnik rzeźbotwórczy - woda opadowa CO2 (wody podziemne) Proces rzeźbotwórczy - zjawiska krasotwórcze
Zadanie 4 1 - P 2 - F 3 - P
Zadanie 5 Silne uszczelnienie skał węglanowych na obszarze położonym na północ od drogi krajowej numer 94 skutkuje brakiem wód powierzchniowych.
Zadanie 6
1. Występowanie licznych osadników wypełnionych wodą
2. Występowanie hałd
3. Występowanie Zakładów Górniczo-Hutniczych Bolesław wykorzystujących miejscowe rudy.
4. Obecność dawnych kopalni cynku
Zadanie 7
Ocena: korzystna
Uzasadnienie: 1. Gęsta siec dróg kołowych ułatwia komunikację pomiędzy Olkuszem a sąsiadującymi miejscowościami.
2. Droga wojewódzka pozwala na szybki transport do Katowic i Krakowa
3. Linia kolejowa umożliwia transport ładunków o dużej masie np. wyrobów hutniczych.
Ocena : niekorzystna
Uzasadnienie: 1.Gęsta sieć dróg powoduje nadmierne obciążenie środkami komunikacji, które zanieczyszczają powietrze spalinami.
2. Drogi przebiegające przez centrum miasta powodują nadmierny hałas i utrudniają funkcjonowanie mieszkańców.
Zadanie 8.1
Nazwa ruchu wody morskiej: pływy Przyczyny przyrodnicze: przyciąganie Słońca i Księżyca i ruch obrotowy Ziemi.
Zadanie. 8.2 Tylko na podstawie fotografii Skutek pozytywny: Możliwość żeglugi w czasie przypływu Skutek negatywny: Obniżenie poziomu wody w czasie odpływu uniemożliwia żeglugę
Zadanie 9
1. D
2. B
3. A
Zadanie 10.1. Miejscowość D
Zadanie 10.2 Obliczenia: 17S - 11◦S =6◦ 1◦-111.km X= 6◦x111.1 km X= 666,6 km
Zadanie 10.3 22 grudnia dzień jest najdłuższy w miejscu oznaczonym literą: E W dniu równonocy Słońce góruje najwcześniej w miejscu oznaczonym literą: C
Zadanie 10.4 H=90◦-deklinacja+ deklinacja = 22◦ H=90◦-22◦+14◦S H=68◦+14◦ H=82◦ Słońce góruje po S stronie nieba
Zadanie 10.5 A2
Zadanie 11.1 Obszar A: 4 Obszar B: 1
Zadanie 11.2 A .1.
Zadanie 12. Obszary na których była większa grubość lądolodu głębiej zanurzyły się w astenosferze bo większa była siła nacisku na powierzchnię Skandynawii. Po ustąpieniu lądolodu szybciej zostały wydźwignięte a proces ten trwa jeszcze do dziś.
Zadanie 13.1 1. B 2. A 3. D
Zadanie 13.2 Prawidłowość: Roczna suma opadów rośnie wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza.

Zadanie 13.3A 1. Pas Pojezierzy 2. Pas Nizin Środkowopolskich 3. Pas Wyżyn Polskich

Zadanie 14. A.2

Zadanie 15 1. F 2. P 3. P

Zadanie 16.1 Mamut: nr fotografii-2, okres geologiczny lub epoka - plejstocen Plezjozaur: 4 kreda Trylobit: 1 kambr
Zadanie 16.2
1. F
2. P
3. P
Zadanie 17.1 D
Zadanie 17.2 C
Zadanie 18.1 Estuarium (ujście lejkowe) Silne prądy przybrzeżne i pływy oraz głęboki zbiornik morski nie pozwalają na akumulację osadów niesionych przez rzekę. Woda z dużą siłą wdziera się w odcinek ujściowy koryta stale je poszerzając i zabierając materiał w głąb morza. Ujście rzeki przybiera charakter lejka.

Zadanie 18.2 Obszar na rys.2 przedstawia deltę, gdzie występują żyzne gleb aluwialne (mady) oraz nizinne tereny o małych deniwelacjach, które są bardzo korzystne dla rozwoju rolnictwa i sprzyjają osadnictwu.
Zadanie 19. Dania, Norwegia, Szwecja
Zadanie 20.1
A. 5
B. 2
C. 1
D. 3
Zadanie 20.2 B,C
Zadanie 21. Opis urbanizacji pozornej - A, region na mapie -2
Zadanie 22.1 Buddyzm - Mongolia, 3 Islam - Pakistan , 4 Katolicyzm - Filipiny, 5 Protestantyzm - Finlandia, 1
Zadanie 22.2 4
Zadanie 23 B
Zadanie 24
Podobieństwa: 1. Nadwyżka liczby kobiet na d liczbą mężczyzn w starszych grupach wiekowych (powyżej 50-55lat) 2. W grupie do około 40 -45 roku życia nadwyżka liczby mężczyzn nad liczbą kobiet. 3. Malejący przyrost naturalny
Różnica: 1. Dużo większy odsetek ludności w starszych grupach wiekowych w Japonii niż w Polsce
Zadanie 25. 1. Wydłużenie czasu nauki 2. Późniejszy okres zawierania małżeństw
Zadanie 26. 1. Finlandia i Szwecja posiadają dużą lesistość dlatego posiadają duży udział w produkcji przemysłu drzewno-papierniczego i poligraficznego 2. Bogate złoża rud miedzi w Chile wpływają na wysoki udział w strukturze produkcji przemysłu metali i wyrobów z metali
Zadanie 26. 1. W opisanej technopolii środowisko w niewielkim stopniu jest przekształcone przez człowieka, a w tradycyjnym okręgu przemysłowym jest ono silnie przekształcone w wyniku gospodarczej działalności człowieka.
Zadanie 27. 1. W technopolii niewielkie przekształcenie środowiska przez człowieka .w przeciwieństwie do tradycyjnego okręgu gdzie środowiska jest znacznie przekształcone przez działalność człowieka. 2. Technopolia posiada małą gęstość zabudowy, a tradycyjny okręg dużą 3. technopolia posiada duże skupisko placówek naukowo-badawczych i wyższych szkół, a w tradycyjnym okręgu jest ich znacznie mniej. 4. W technopoliach dominuje przemysł elektroniczny a w okręgach tradycyjnych przemysł ciężki
Zadanie 28 1. A - 6 - sąsiedztwo upraw buraków cukrowych 2. D - 4 - bliskość zasobów wody (Wisła) i pobliskie kompleksy leśne 3. B - 2 - Bliskość złóż rud metali
Zadanie 29 C-E-A-B-F
Zadanie 30 Wzrost udziału gospodarstw o powierzchni powyżej 15 ha: 1. Możliwość zakupu ziemi przez rolników po likwidacji Państwowych Gospodarstw rolnych 2. Dzięki środkom finansowym z Unii Europejskiej zwiększył się poziom mechanizacji rolnictwa co przełożyło się na wzrost powierzchni gospodarstw Spadek udziału gruntów ornych w strukturze użytkowania ziemi w Polsce 1. Dopłaty unijne dla rolników, którzy część gruntów słabych przeznaczają pod zalesienie. 2. Zmiana struktury użytkowania gruntów na korzyść upraw trwałych.
Zadanie 31. Buraki cukrowe - D Kauczuk naturalny - B
Zadanie 32. 1. F 2. P 3. F
Zadanie 33 Użytki rolne (uprawa buraków) - D3 Uzasadnienie: 1.Najwyższe plony uzyskuje się na czarnoziemach wytworzonych na lessach, które należą do I i II klasy bonitacyjnej 2. Małe deniwelacje terenu zmniejszają erozję obszarów lessowych Centrum magazynowo - produkcyjne - A1 Uzasadnienie: 1. Lokalizacji sprzyjają słabe gleby V i VI klasy bonitacyjnej rozwinięte na piaskach, które nie nadają się do prowadzenia upraw 2. Płaski teren umożliwia małymi kosztami zbudowanie dróg dojazdowych do centrum magazynowo - produkcyjnego.
Zadanie 34. B,D
Zadanie 35 W latach 2000 -2010 saldo handlu zagranicznego Japonii było dodatnie a w 2011 zmieniło się na ujemne.

Zobacz: Matura 2016. W co się ubrać na egzamin maturalny?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki