Osoby dotknięte migreną z aurą tuż przed pojawieniem się bólu głowy zmagają się m.in. z zaburzeniami widzenia, omamami wzrokowymi czy drętwieniem kończyn. Po ustaniu halucynacji i zwiększonego napięcia mięśniowego, obniża się poziom świadomości. W łagodnych formach aury migrenowej mamy do czynienia z odrętwieniem i letargiem, a w skrajnych z utratą świadomości.
Po aurze migrenowej najczęściej występuje bardzo silny ból głowy. W najcięższych przypadkach może dojść do całkowitej utraty świadomości oraz krwawienia do mózgu z powodu zbyt nasilonego bólu. Osoby spędzają całe dnie w ciemnych i cichych pomieszczenia, ponieważ każdy dźwięk, światło, a nawet zapach zwiększa dolegliwości bólowe. Migrena może trwać nawet 28 dni w miesiącu.
WHO zakwalifikowała migrenowe bóle głowy jako jedną z częstych przyczyn niepełnosprawności. Na świecie choruje ponad miliard ludzi.
Na migrenę cierpi 3 mln Polek. Do tej pory nie mówiono jednak o tym głośno. Gdy chorujące zaczynały rozmowę o tym, jak boli je głowa albo o tym, jak bardzo źle się czują, słyszały najczęściej: „weź tabletkę i nie przesadzaj, nie ciebie pierwszą boli głowa”. Właśnie dlatego powstała akcja "migrenatoNIEściema".
– Akcja #migrenatoNIEściema została stworzona, aby pokazać, że migrena to poważna choroba neurologiczna, a nie zwykły ból głowy. Inicjatywa ma na celu wsparcie chorych w walce o zrozumienie społeczne, obalenie wszelkich krzywdzących stereotypów na temat chorujących oraz choroby. Akcja podejmuje także temat refundacji leków przeciwbólowych oraz edukuje społecznie, również pogłębiając wiedzę samych neurologów w zakresie migreny o dodatkowe szkolenia i konferencje – mówi Agnieszka, jedna z założycielek akcji.Cierpisz na migrenę? Podziel się swoją historią ze światem i wejdź na stronę akcji #migrenatoNIEściema.
Na migrenę możemy zastosować leki przerywające atak bólu. To zwykłe przeciwbólowe dostępne bez recepty.
Razem pokonajmy migrenę! Podniesienie wiedzy na temat społecznych, zawodowych i gospodarczych konsekwencji migreny to główny cel kampanii społeczno-edukacyjnej „Razem pokonajmy migrenę... zawodowo”, której inicjatorem są Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej. Założenia kampanii tłumaczy Arkadiusz Pączka, Zastępca Dyrektora Generalnego Pracodawcy RP: Tym, co skłoniło nas do rozpoczęcia kampanii jest bardzo niska wiedza na temat migreny. Z powodu tej niewiedzy oraz nagromadzonych mitów i stereotypów osoby z migreną spotykają się z negatywnym podejściem ogółu społeczeństwa. Migrena jest traktowana jako wymówka, dolegliwość, a nie jak poważna i uciążliwa choroba, która generuje wysokie koszty społeczne i gospodarcze. Osoby cierpiące na migreną są często wykluczone z życia społecznego, rodzinnego i zawodowego.
Migrena wyzwaniem dla zdrowia publicznego Przed inicjatorami Kampanii stoi trudne zadanie zerwania ze stereotypowym myśleniem o migrenie nie tylko pracodawców, ale także ogółu społeczeństwa. To także konieczność uświadomienia, jak ogromne w perspektywie ekonomicznej są koszty związane z bagatelizowaniem migreny jako uciążliwej choroby, jej niewłaściwą profilaktyką, leczeniem oraz brakiem systemowych rozwiązań dla zapewnienia osobom chorym na migrenę równego dostępu do pracy i rozwoju zawodowego Celem kampanii jest przede wszystkim pokazanie, że migrena stanowi jedno z wyzwań dla zdrowia publicznego, a atak migreny to nie jest zwyczajny ból głowy. Mam nadzieję, że dzięki naszym działaniom zmienimy społeczne postrzeganie migreny – puentuje Prof. Adam Stępień.