Na co zatem warto zwrócić uwagę przy wyborze szkoły?
Odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni w szkole, np.: umieszczenie sal dla klas pierwszych w innej części szkoły czy korytarzu niż klas najstarszych oraz przystosowanie sal do potrzeb młodszych uczniów.
Wydzielenie w klasach dwóch części:
edukacyjnej: wyposażonej w meble dostosowane do wzrostu dzieci oraz miejsce np. szafki, w których uczniowie mogą zostawiać podręczniki i przybory szkolne.
rekreacyjnej: do zabawy i odpoczynku wyposażonej np. w sprzęt do zabaw ruchowych w ramach programu Radosna Szkoła.
Wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce dydaktyczne, przedmioty potrzebne do zajęć (np. patyczki, guziki, kasztany itp.), sprzęt audiowizualny, komputery z dostępem do Internetu, gry i zabawki dydaktyczne, kąciki tematyczne (np. przyrody), biblioteczkę itp.
Zagospodarowanie terenu wokół szkoły: plac zabaw lub boisko.
Różnorodna oferta zajęć pozalekcyjnych: zajęcia opiekuńcze zapewniające dzieciom interesujące spędzanie czasu, przyjazna atmosferę i bezpieczeństwo np. zajęcia teatralne, plastyczne, ruchowe, muzyczne itp.
Organizacja pracy świetlicy szkolnej: np. godziny pracy świetlicy dostosowane do potrzeb pracujących rodziców,
Możliwość skorzystania z posiłku - np. długość przerwy śniadaniowej i obiadowej, stołówka.
To, co często decyduje o wyborze szkoły przez rodziców, ale też i sprzyja osiąganiu sukcesów przez dzieci to przyjazna atmosfera panująca w szkole. Przy podejmowaniu ostatecznej decyzji, do której szkoły zapisać dziecko, warto brać pod uwagę zdanie dziecka i jego samopoczucie podczas zajęć adaptacyjnych w szkole oraz opinie rodziców dzieci, które uczęszczają już do tej szkoły.
Edukacja w klasach I-III szkoły podstawowej
=edukacja realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego i w każ-dym kolejnym roku wiadomości i umiejętności, nabyte przez dziecko, są powtarzane i pogłębiane, a potem rozszerzane,
=dzieci poznają nowe zagadnienia najczęściej ucząc się poprzez zabawę,
=w zależności od potrzeb i możliwości uczniów szkoła organizuje: zajęcia opiekuńcze zapewniające dzieciom interesujące spędzanie czasu, przyjazną atmosferę i bezpieczeństwo oraz zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce.
Pamiętajmy, że sześciolatek:
=chętnie uczy się nowych rzeczy, ma naturalną ciekawość świata,
=uczy się przede wszystkim poprzez działanie i zabawę,
=ma ogromną potrzebę ruchu,
=myśli konkretnie,
=reaguje bardzo emocjonalnie w róż-nych sytuacjach.