Najczęściej jesteśmy niezadowoleni z zakwaterowania, wyżywienia, transportu i programu zwiedzania. W zasadzie możemy kwestionować wszystko, co jest niezgodne z umową zawartą z organizatorem imprezy turystycznej. Przy czym wszelkie informacje zawarte w broszurach, folderach i katalogach dotyczące ceny, miejsca pobytu, trasy wycieczki, rodzaju transportu,liczby posiłków są wiążące dla biura podróży.
Organizator wyjazdu nie może dowolnie dyktować nam swoich warunków, a my – w razie niedotrzymania wszystkich warunków umowy, możemy złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Biuro podróży nie może nas odsyłać do kontrahentów, z którymi wspólnie zorganizowało wyjazd. To ono odpowiada za jakość usług – m.in. hotelarzy, restauratorów czy firmy transportowej, Swoje zażalenia zgłaszamy więc do biura, w którym wykupiliśmy wczasy lub wycieczkę.
Gdy biuro zmienia umowę przed wyjazdem
Jeżeli organizator przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od siebie niezależnych, zmienić istotne warunki umowy (np. hotelarz grecki wypowiedział umowę, co powoduje zmianę miejsca zakwaterowania i pobytu, podwyższenie ceny), wówczas powinien o tym niezwłocznie powiadomić klienta. W takiej sytuacji możemy:
-zgodzić się na proponowaną zmianę umowy,
-zrezygnować z wyjazdu – wówczas biuro podróży ma obowiązek natychmiast zwrócić wpłacone pieniądze i nie ma prawa żądać żadnych kar umownych, odstępnego itp.
- wziąć udział w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, (możemy się zgodzić się na niższy standard, ale wtedy biuro musi nam zwrócić różnice w kosztach)
Dodatkowo możemy żądać odszkodowania za niewykonanie umowy, ale musimy udowodnić, że ponieśliśmy szkodę (np. przedstawiając fakturę za wycieczkę kupioną w innym biurze podróż albo rachunki za rzeczy kupione na wyjazd, a nieprzydatne w razie odwołania imprezy.
Zobacz też: 6-latek utonął na basenie w Kleszczowie! Są wyniki sekcji
Kiedy nie możemy domagać się odszkodowania:
Jeżeli odwołanie imprezy nastąpiło z powodu:
- działanie (lub tzw. zaniechanie) klienta (np. klient spóźnił się na samolot).
- działania osób trzecich nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań nie można było przewidzieć ani uniknąć (np. kradzież uczestnikowi wycieczki aparatu fotograficznego w barze hotelowym przez innego klienta baru),
- siła wyższa (zdarzenie o charakterze zewnętrznym. nie dające się przewidzieć i uniknąć, np. powódź, huragan).
- zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator nas o tym poinformuje na piśmie w uzgodnionym terminie.
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail