Celem działań prowadzonych od września 2017 roku jest edukacja społeczeństwa w zakresie profilaktyki, podkreślenie wpływu wczesnego wykrywania choroby na skuteczność leczenia, a także motywacja do przełamania lęku i wstydu przed badaniami.
Sprawozdanie z przebiegu kampanii
W ramach prowadzonych działań w 5 miastach Polski (Warszawie, Krynicy Zdroju, Toruniu, Gdańsku i Krakowie) odbywały się bezpłatne badania i konsultacje u proktologa, radiologa, dietetyka i edukatora medycznego.
• W ciągu 7 dni do specjalnie zaaranżowanych gabinetów Onkologicznej Poradni Servier zgłosiło się 633 pacjentów. Większość z nich (66%) była w wieku 50 lat i więcej, ponad połowa nigdy nie miała wykonywanego badania endoskopowego jelita grubego (56% z grupy wiekowej 50+).
• Spośród wszystkich uczestników akcji profilaktycznej, 492 osoby otrzymały test na obecność utajonej krwi w kale, a 161 osobom wykonano badanie USG jamy brzusznej.
• Jak wynika z informacji podanych w ankietach, 47% przebadanych pacjentów uskarżało się na zaparcia lub naprzemiennie występujące zaparcia i biegunki, a 51% zaobserwowało krew w stolcu.
• W wywiadzie – rak jelita grubego został odnotowany u 9 osób, a rak jajnika, endometrium lub piersi u 21. U 59 pacjentów we wcześniejszych badaniach endoskopowych jelita grubego rozpoznano polipy, a 6 osób miało zdiagnozowane wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Nowotwory obciążające wywiad rodzinny (rak jajnika, endometrium, piersi, trzustki, żołądka, pęcherza moczowego, mózgu, skóry u krewnych 1. stopnia lub 2. stopnia) stwierdzono w przypadku 24% pacjentów.
Kolonoskopia z wykorzystaniem dwutlenku węgla
Jednym z celów prowadzonej akcji „Rak jelita grubego – zapobiegaj, lecz!" jest uświadomienie społeczeństwu ogromnej roli, jaką w profilaktyce tego nowotworu pełni kolonoskopia. Badanie to umożliwia obejrzenie wnętrza odbytnicy i całej okrężnicy przy użyciu giętkiego przyrządu wyposażonego w kamerę i źródło światła (kolonoskop). Jest najbardziej wiarygodną, polecaną przez specjalistów metodą diagnostyki (pozwala wykryć nowotwór we wczesnym stadium), a zarazem wstępnej terapii – daje możliwość usuwania polipów, tamowania krwawień, poszerzania zwężeń jelitowych.
Marzeniem organizatorów kampanii jest przełamanie psychologicznych barier – wstydu i lęku, które choć nieuzasadnione, powodują, że wielu Polaków zwleka z wykonaniem badania lub – co najgorsze – rezygnuje z tej formy profilaktyki.
„Wierzę, że nasze działania edukacyjne nie tylko zwiększą wiedzę Polaków na temat raka jelita grubego, ale będą też motorem zmian i motywacją dla wielu osób, by uchronić się przed rakiem jelita grubego" – tłumaczy lek. med. Katarzyna Urbańska, Servier Polska.
Obecnie do badania kolonoskopowego używa się nieporównywalnie bardziej zaawansowanej technologicznie, precyzyjnej i bezpiecznej aparatury niż jeszcze kilkanaście lat temu. Zmianie uległy również stosowane w trakcie badania techniki, co pozwala ograniczyć do minimum dyskomfort pacjenta. Na przykład insuflacja dwutlenkiem węgla (wypełnienie jelita gazem w celu lepszej oceny błony śluzowej) w porównaniu z insuflacją powietrzem atmosferycznym wiąże się z mniejszym natężeniem bólu w trakcie badania i po jego wykonaniu.
Firma Servier Polska przekazała Centrum Onkologii – Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie grant na zakup aparatury do przeprowadzenia kolonoskopii wykorzystującej insuflację dwutlenkiem węgla, która pomoże zmniejszyć dolegliwości bólowe w trakcie badania i po nim.
Mając do dyspozycji tak nowoczesne narzędzia lekarze pierwszego kontaktu i onkolodzy apelują o to byśmy zdecydowali się z nich korzystać.