- Teraz Warszawa, ba!, cała Polska może nam tego dworca pozazdrościć - mówi Łukasz Nowicki, słynny aktor rodem z Krakowa. To prawda, wrażenie jest rzeczywiście imponujące.
Kasy, windy i natryski
Bezpośrednio pod peronami usytuowana jest galeria handlowa. Można tu zrobić nie tylko zakupy, ale także zjeść coś, kupić kanapkę do pociągu, napić się aromatycznej kawy. Poziom niżej znajduje się obszerna, gustownie zaprojektowana jasna hala. To tu znajdziemy kasy biletowe, poczekalnię i nowoczesne centrum obsługi klienta. Będzie w nim można zaplanować podróż, a także kupić bilet. Na kolejnym poziomie niżej znajdują się tory szybkiego tramwaju.
Na wszystkie poziomy dostaniemy się schodami ruchomymi, przeszklonymi windami lub pochylniami. W estetycznych toaletach zainstalowano prysznice dla pasażerów. Są też przewijaki dla dzieci.
Dworzec w wersji smart
Krakowski dworzec w pełni zasługuje na miano jednego z najnowocześniejszych w Polsce. Pojawiły się tu biletomaty i infomaty. To specjalnie zaprojektowane na potrzeby dworca urządzenia z 70-calowymi dotykowymi monitorami. Klikając palcem na poszczególne ikony, można sprawdzić plany dworca, miasta, a także skorzystać ze strony krakowskiej informacji turystycznej. Znajdziemy tu drogę do postojów taksówek i przystanków komunikacji miejskiej, a do tego jej rozkład jazdy, schemat oraz ceny biletów. Będzie można zrobić sobie także zdjęcie na krakowskim dworcu i wysłać je e-mailem.
Obok infomatów stoi słynny globus, który zniknął sprzed krakowskiego dworca kolejowego w czasie budowy Galerii Krakowskiej. Teraz znów stanie się miejscem spotkań krakowian i podróżnych.
Czytaj również: Sorry, taki HORROR! Koszmarnie opóźnione i zawieszone pociągi, dantejskie sceny na dworcach
Dworzec Kraków Główny w liczbach
1 globus
l 4 biletomaty
7 zegarów
10 wind
15 biegów schodów ruchomych
25 wyjść na perony
28 kas biletowych, w tym 7 dla osób niepełnosprawnych
50 punktów handlowych - sklepów, butików, restauracji i kawiarni
39 kamer, w tym 21 obrotowych i 18 stałych
79 elektronicznych tablic z informacjami o pociągach przyjeżdżających i odjeżdżających
ponad 130 mln zł - to koszt budowy dworca, inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
12,5 tys. mkw. - powierzchnia nowego podziemnego dworca
Zobacz też: Polskie dworce coraz piękniejsze