Jako społecznie odpowiedzialna firma Lidl Polska systematycznie realizuje wizję „Mniej plastiku” poprzez przyjętą strategię REset Plastic, która obejmuje pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania przez recykling po innowacje i edukację. Sieć przyjęła także zobowiązania:
- Lidl będzie dążyć do zmniejszenia zużycia tworzyw sztucznych do 20% do 2025 roku oraz
- celem firmy jest to, aby 100% opakowań marek własnych było maksymalnie możliwe do poddania recyklingowi do tego czasu. Lidl Polska zdecydował się również zmienić wygląd woreczków na owoce i warzywa oraz zmniejszyć grubość folii o blisko 9%.
Taka zmiana pozwoli na ograniczenie zużycia plastiku aż o ok. 93 tony rocznie (przy założeniu rocznej wielkości zużycia woreczków analogicznej do okresu 01.01.2019 – 31.12.2019). Dodatkowo ponad rok temu Lidl wprowadził znakowanie BIO warzyw i owoców naturalnym światłem, w ten sposób eliminując plastikowe opakowania, w które do tej pory były zapakowane. Od ponad roku w sklepach Lidl Polska można także znaleźć woreczki wielokrotnego użytku na owoce i warzywa. Woreczki wykonane są w 100% z poliestru, którego produkcja mniej obciąża środowisko m.in. dzięki mniejszemu zużyciu wody (w przeciwieństwie np. do produkcji bawełny) i w 100% nadają się do recyclingu.
W lutym br. ruszył nowy program "Mniej Plastiku", którego inicjatorem jest Lidl Polska. Młodzież ma zorganizować swój własny projekt na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic Grupy Schwarz (właściciela sklepów sieci Lidl i Kaufland) oraz zaprojektować ekologiczne zmiany gotowe do wprowadzenia w sklepach sieci Lidl Polska.
Jak to działa? Młodzi ludzie w ramach Zwolnionych z Teorii realizują własny projekt społeczny na temat redukcji lub recyklingu plastiku. Obecnie 31 zespołów zdefiniowało swój cel, określiło plan działania i zakończyło warsztat wprowadzający w temat programu, poprowadzony przez zespół ekspertów Lidl Polska. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzieli się m.in. jakie są sposoby radzenia sobie z zanieczyszczeniem plastikiem oraz jakie metody wykorzystuje Lidl przy redukcji tworzyw sztucznych. Poznali również strategię firmy na zmniejszenie lub eliminowanie plastiku ze sklepów sieci Lidl. Dzięki warsztatom uczestnicy zdobyli wiedzę, aby zaproponować kolejne, nowe praktyczne rozwiązania dla sklepów firmy. W obszarze eliminacji plastiku sieć Lidl ma już konkretne osiągnięcia, m.in. wprowadzenie do oferty woreczków wielokrotnego użytku na owoce i warzywa czy „wielokrotek”, czyli reklamówek i toreb na zakupy wielokrotnego użytku, wykonanych w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadających się do recyklingu. Lidl jako pierwsza firma w branży rozpoczęła znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu udało się rozpakować z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa.
– Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną. Nieustannie realizujemy cele strategii REset Plastic i zmniejszamy zużycie plastiku. W dalszym ciągu będziemy podejmować działania, których celem jest wzmocnienie obiegu zamkniętego. Cieszy nas, że uczestniczymy w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, dzięki czemu możemy przekazać zdobytą dotychczas przez nas wiedzę i edukować młode pokolenie. Mamy nadzieję, że dzięki wymianie kreatywnych pomysłów oraz doświadczeń uda nam się jeszcze bardziej eliminować ilość plastiku – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Źródło: materiały prasowe