Federacja Konsumentów
Ta organizacja pozarządowa udziela porad konsumentom indywidualnym, a w trudniejszych sprawach podejmuje interwencje u sprzedawców i producentów. Pomaga również w postępowaniu przed sądem powszechnym i Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim. Federacja prowadzi infolinię konsumencką, gdzie można uzyskać bezpłatną poradę z zakresu praw konsumenta. Pracownicy czuwają pod numerem: 800 007 707 od pn. do pt. w godzinach 9.00–17.00. Wiele praktycznych porad znaleźć można też na stronie: www.federacja-konsumentow.org.pl.
Z czym do UOKiK?
Instytucja, jaką jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie zajmuje się przypadkami indywidualnych naruszeń. Prezes UOKiK może wydawać decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Oprócz tego prowadzi rejestr klauzul niedozwolonych oraz rejestr produktów niebezpiecznych. Na stronie www.uokik.gov.pl znajdują się jednak porady dla konsumentów indywidualnych w formie odpowiedzi na typowe pytania dotyczące naruszeń ich praw.
Jaką pomoc świadczy UOKiK?
* infolinia konsumencka – zajmuje się sprawami prostymi, bez analizy dokumentów. Działa od pn. do pt., w godz. 8.00–18.00 pod numerami 801 440 220 i 22 290 89 16.
* konsumenckie Centrum E-porad – zajmuje się zarówno sprawami prostymi, jaki i wymagającymi analizy dokumentów. W sprawie pomocy należy pisać na adres: [email protected].
* Państwowa Inspekcja Handlowa – działalnością Inspekcji Handlowej kieruje prezes UOKiK przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kontroluje ona legalność i rzetelność przedsiębiorców zajmujących się produkcją, handlem i usługami. Udziela porad konsumenckich, podejmuje mediacje mające na celu ochronę interesów i praw konsumentów, prowadzi sądy polubowne, w których konsumenci mogą rozwiązywać spory. Wyroki i ugody zawarte przed stałym sądem polubownym mają taką samą moc jak wyroki sądów powszechnych, po stwierdzeniu przez ten sąd ich wykonalności. Inspektoraty inspekcji handlowej działają w poszczególnych województwach. Zajmują się zarówno sprawami prostymi, jak i wymagającymi analizy dokumentów. Ich adresy i telefony znajdują się na stronie www.iuokik.gov.pl/wiih.
* organizacje konsumenckie oraz rzecznicy konsumentów – zajmują się sprawami prostymi, analizują dokumenty, występują do przedsiębiorców oraz pomagają formułować pisma procesowe. Robią to telefonicznie lub e-mailowo. Powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów działają we wszystkich powiatach. Udzielają bezpłatnych porad indywidualnym konsumentom i podejmują interwencje. Kontakt do poszczególnych rzeczników i wyspecjalizowanych instytucji znajdują się na stronie intrnetowej UOKiK.
Kontakty do instytucji zajmujących się poradą i pomocą konsumencką w Polsce znajdują się pod adresem www.uokik.gov.pl/pomoc.php. Aby skorzystać z wyszukiwarki, wystarczy wybrać zagadnienie, którego dotyczy problem, a następnie województwo i miasto zamieszkania. Wyszukiwarka wskaże instytucje, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu.
Państwowa Inspekcja Pracy
PIP jest organem nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy w naszym kraju. Zajmuje się respektowaniem wymogów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Gdy łamane są prawa pracownicze, warto zwrócić się do PIP o pomoc. Na stronie organizacji znajduje się zakładka www.bip.pip.gov.pl/pl/bip/porady_wszystkie, gdzie znajdziemy informacje, w jaki sposób uzyskać pomoc w danym województwie. Państwowa Inspekcja Pracy ma też swoją infolinię. Porady są udzielane od pn. do pt. w godz. 9.00–15.00 dla osób dzwoniących z telefonów stacjonarnych tel. 801 002 006, dla telefonów komórkowych tel. 459 599 000.
Rzecznik Praw Pacjenta
Zdarza się, że oprócz zdrowia tracimy podczas pobytu w placówce służby zdrowia także nerwy, bo np. jesteśmy odsyłani z kwitkiem. Bywa i tak, że przy okazji operacji czy zabiegu doznajemy uszczerbku na zdrowiu. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy rzecznika praw pacjenta. Do rzecznika mogą się zgłosić pacjenci korzystający zarówno ze świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jak i ze świadczeń finansowanych z własnych funduszy (czyli w przypadku wizyt prywatnych). Bezpłatna infolinia rzecznika praw pacjenta działa pod numerem 800 190 590 i jest czynna od pn. do pt. w godz. 9.00–21.00. Oficjalna strona rzecznika praw pacjenta to www.bpp.gov.pl.
Rzecznik MiŚP
Prowadzenie własnego biznesu zawsze niesie ze sobą ryzyko. Jeśli jednak naruszono twoje prawa przedsiębiorcy, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. Rzecznik po przeanalizowaniu danej sprawy może wskazać wnioskodawcy przysługujące mu prawa i środki działania. Wnioski do rzecznika mogą być składane bezpośrednio w biurze podawczym lub wysyłane pocztą. Wszystkie dane kontaktowe dostępne są na stronie www.rzecznikmsp.gov.pl.