Organizowałem imprezę imieninową w jednej z restauracji. Umawiałem się na dwa ciepłe posiłki, przystawki i deser, które miały być serwowane gościom. Zapłaciłem za to sporą zaliczkę. Niestety, na stołach pojawił się jeden posiłek i przystawki. O pozostałych daniach obsługa nic nie wiedziała i nie miała ich przygotowanych. Myślałem, że się zapadnę pod ziemię, tak mi było wstyd przed gośćmi. Czy mogę gdzieś złożyć skargę na restauratora, który ma bałagan w swoich zamówieniach i nie wywiązał się z umowy?jakub z poznania
Przedsiębiorca w oczywisty sposób nie wywiązał się z umowy. Nie oznacza to jednak, że konsument jest wobec takiego zachowania bezsilny. Znajdując się w tego typu sytuacji, w pierwszej kolejności powinniśmy złożyć pisemną reklamację. Może być ona przekazana przedsiębiorcy osobiście lub wysłana za pośrednictwem poczty. Niezależnie którą z form wybierzemy - ważne jest, aby gwarantowała ona potwierdzenie odbioru pisma. Jeżeli przedsiębiorca nadal nie będzie chciał respektować naszych roszczeń, warto skorzystać z usług Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Alternatywnie możemy zwrócić się o pomoc do wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych, takich jak Federacja Konsumentów. W takiej sytuacji eksperci bezpłatnie przygotują pisemną interwencję, podejmą próbę negocjacyjną lub pomogą w sporządzeniu pozwu. W tym miejscu warto jednak zwrócić uwagę na kilka prostych kroków, które zwiększają nasze szanse w sporze z przedsiębiorcą. Po pierwsze, trzeba pamiętać, aby takie umowy zawsze zawierać w formie pisemnej.
Czytaj: Justin Bieber miał w domu kokainę!
Oczywiście ustne ustalenia też są wiążące, jednak w przypadku sporu możemy mieć problemy z udowodnieniem naszych roszczeń. Po drugie, reklamację należy składać w formie pisemnej z potwierdzeniem odbioru. Po trzecie, w przypadku wystąpienia nieprawidłowości warto zadbać o zebranie materiału dowodowego. Należy np. uzyskać pisemne oświadczenia pracowników restauracji czy poprosić naszych gości, aby zeznawali jako świadkowie. Trzeba pamiętać, że jeśli dojdzie do procesu, im lepiej udowodnimy nasze roszczenia - tym większe mamy szanse na uzyskanie satysfakcjonującego wyroku.
Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected]. W temacie wspisz "konsumencki czwartek".