W roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole dzieci pięcioletnie realizują obowiązek wychowania przedszkolnego. Odbywa się on w najstarszej grupie w przedszkolu lub, w tak zwanej "zerówce", czyli w przedszkolu znajdującym się w budynku szkoły. W tym czasie nauczyciele, pracując z dziećmi, poznają ich potrzeby i możliwości oraz analizują ich gotowość do podjęcia nauki w szkole.
Zadaniem nauczycieli jest omówienie z rodzicami wyników tych obserwacji pedagogicznych, co ułatwia podjęcie decyzji o rozpoczęciu przez dziecko nauki w pierwszej klasie. Rodzice mogą dowiedzieć się od nauczyciela, jakie postępy zrobiło dziecko w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, w samodzielności, sprawności ruchowej - w tym sprawności rąk. Dowiadują się tak-że, jak dziecko funkcjonuje w grupie, czy potrafi wykonać polecenia i kończyć rozpoczęte prace, w jakim stopniu interesuje się czytaniem, pisaniem i liczeniem.
Jak rodzic sam może poznać, czy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole?
Przed podjęciem decyzji warto obserwować, jak zachowuje się dziecko w różnych sytuacjach życiowych - w przedszkolu i w domu. Słuchać, jak mówi, przyglądać się, jakie czyni postępy, czy potrafi pogodzić się z poraż- ką. Dopiero całościowe spojrzenie na dziecko pomaga rodzicowi odpowiedzieć na pytanie, na ile chętnie jego sześciolatek będzie się uczyć, uważać podczas zajęć, zgodnie bawić się z innymi dziećmi, a także czy samodzielnie ubierze się lub sprawnie schowa przybory do tornistra...
Twój sześciolatek powinien iść do I klasy, jeśli:
=potrafi samodzielnie się ubierać, jeść, korzystać z łazienki,
=jest ciekawy świata, zadaje pytania, słucha odpowiedzi,
=z uwagą obserwuje różne zdarzenia, potrafi się skupiać na tym, co robi,
=zna pory roku, związane z nimi zjawiska przyrody,
=rozróżnia dni tygodnia,
=rozumie takie określenia, jak np. nad, pod, za, obok,
=pamięta wierszyki i piosenki,
=ma pomysły na zabawę, umie się bawić w dziecięce gry, zna ich reguły,
=interesuje się książkami czy liczeniem.