Po tym, jak kierownictwo Subway® ogłosiło w lutym tego roku, że rozważana jest sprzedaż firmy, wielu franczyzobiorców zastanawiało się, co taka zmiana może dla nich oznaczać. Subway® jest rodzinną firmą od momentu jej powstania w 1965 roku i rozwija się na całym świecie poprzez system franczyzowy. Nie inaczej wygląda to w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie indywidualni franczyzobiorcy są właścicielami i prowadzą większość restauracji.
Zarząd Subway® deklaruje, że planuje konsekwentnie prowadzić działania mające podnosić rentowność istniejących restauracji. Obecnie w Polsce sieć posiada około 180 restauracji.
„Jesteśmy firmą prywatną, nie możemy więc komentować struktury właścicieli ani ich planów biznesowych. Naszym celem pozostaje koncentrowanie się na rozpoczętej przez firmę transformacji, dzięki czemu możemy pomóc naszym franczyzobiorcom osiągnąć sukces i prowadzić rentowne restauracje” – skomentował obecną sytuację Martin Princ, dyrektor terytorialny Subway® na Europę Środkowo-Wschodnią.
Jednym z argumentów firmy jest to, że Europa Środkowo-Wschodnia wciąż ma niedosycony rynek i wiele niewykorzystanych możliwości rozwoju sieci. W porównaniu z poprzednimi dekadami, kiedy firma rozwijała się niemal wyłącznie poprzez otwieranie restauracji z indywidualnymi franczyzobiorcami, zmiana przejawia się również w tym, że marka koncentruje się teraz na właścicielach prowadzących więcej niż jedną restaurację (tzw. multi-unit franchisees).
Obecnie marka otwiera się też na współpracę z franczyzobiorcami korporacyjnymi, z którymi wcześniej współpracowała niezwykle rzadko i tylko na stacjach benzynowych. W tym momencie drzwi do tradycyjnych lokalizacji otwierają się również dla właścicieli korporacyjnych.
Wśród nielicznych franczyzobiorców korporacyjnych marki Subway® znajdują się m.in. sieć stacji benzynowych MOL (która w 2022 roku przejęła część staji Lotos Paliwa) i Amic zlokalizowanych w Polsce oraz kilka stacji paliw Petrom należących do grupy OMV w Rumunii. „Dajemy jasny sygnał, że współpraca z korporacjami przestała być dla nas tematem tabu. Wciąż jest wiele możliwości rozwoju i spodziewamy się pomnożenia liczby restauracji w najbliższych latach” – dodaje Martin Princ.
Wyniki sprzedażowe również są optymistyczne - średnia sprzedaż w restauracjach w Polsce wzrosła dotychczas o 21% w porównaniu do roku 2022.