Własna agencja pocztowa

2013-11-05 3:00

Szukasz dodatkowego źródła dochodu? Pomyśl o własnym punkcie pocztowym. W Polsce na zasadzie franczyzy działa niemal 5 tysięcy takich firm, a eksperci są pewni, że wciąż jest miejsce na kolejne. Na mapie Polski ciągle są luki, które można wykorzystać i otworzyć własną agencję pocztową.

Osoby, które chcą założyć własną agencję pocztową, mogą liczyć na pomoc firmy matki. Operatorzy pocztowi zapewniają swoim franczyzobiorcom wyposażenie punktów. Na start otrzymuje się wagi, pieczątki, druki, datowniki oraz odpowiednie oprogramowanie. Firmy zapewniają startującym przedsiębiorcom również wszystkie materiały reklamowe, elementy wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz obszerne wsparcie marketingowe.

Punkt pocztowy to doskonały pomysł na biznes dla osób, które szukają dodatkowego źródła dochodu. Wymagania formalne stawiane przez firmy pocztowe nie są wyśrubowane, a zyski z działalności podratują niejeden budżet.

Według raportu Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Polacy są przywiązani do tradycyjnej poczty. Z danych wynika, że zaledwie 13 proc. ankietowanych firm chciałoby otrzymywać faktury drogą elektroniczną. Kolejne 74 proc. ankietowanych nadal nie może się przekonać do rachunków w formie elektronicznej. Poza tym niemal połowie emerytów i rencistów (42 proc. z 7,5 mln) świadczenia dostarczane są przez listonosza.

Według ekspertów z PKPP Lewiatan rynek usług pocztowych wart jest ok. 7 mld zł. To łakomy kąsek, po który warto sięgnąć. Tym bardziej, że ajencja pocztowa może być dodatkową działalnością, która pozwoli nam dorobić.

Białe plamy szansą na biznes

Operatorzy pocztowi, których jest kilku na polskim rynku, coraz chętniej decydują się na oddanie usług w ręce ajentów. Powód? Takie rozwiązanie umożliwia firmom rozwinięcie sieci swoich punktów przy minimalnych nakładach finansowych. Firmy pocztowe nie muszą zatrudniać pracowników czy też ponosić kosztów prowadzenia punktu: płacić za energię czy sprzątanie lokalu.

Obecnie na terenie kraju pod różną marką działa niemal 5 tys. agencji pocztowych. I jak zapewniają przedstawiciele firm, na rynku nadal jest miejsce na kolejne ajencje. Operatorzy pocztowi chcą powiększyć liczbę punktów w małych miejscowościach, poza dużymi miastami. Takie białe plamy na pocztowej mapie są okazją dla osób szukających pomysłu na własną firmę.

Ajencje pocztowe powstają również w miejscowościach, gdzie już działa tradycyjna poczta, ale liczba placówek jest zbyt mała.

Ciekawym rozwiązaniem są również sezonowe agencje pocztowe, które działają w turystycznych miejscowościach. Po zakończeniu wakacji czy ferii, kiedy z miejscowości wyjeżdżają turyści, taki punkt zawiesza swoją działalność.

Mało formalności na zachętę

Od czego powinni zacząć potencjalni agenci pocztowi? Przede wszystkim należy się dowiedzieć, czy firma matka planuje uruchomić w naszej miejscowości agencję. Po uzyskaniu odpowiedzi na to pytanie należy poczekać na ogłoszenie przez firmę przetargu. Następnie złożyć swoje dokumenty i czekać na odpowiedź z centrali.

Jakie warunki trzeba spełniać, aby przystąpić do przetargu? Należy mieć zarejestrowaną własną działalność gospodarczą. Nie można być osobą karaną ani prowadzić działalności konkurencyjnej.

Agent pocztowy powinien dysponować także odpowiednim lokalem. To nie oznacza, że musi być jego właścicielem, wystarczy, że będzie miał podpisaną umowę wynajmu.

Osoby zainteresowane prowadzeniem agencji powinny wiedzieć, że operatorzy pocztowi przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu współpracy z danym ajentem analizują zasadność otwarcia określonego punktu. Jeśli operator stwierdzi, że punkt nie spełnia przedstawionych wymagań, np. lokalizacja nie jest atrakcyjna, wtedy nie decyduje się na podpisanie umowy.

W umowie agencyjnej określa się m.in. zakres usług świadczonych w agencji, godziny pracy, wykaz wyposażenia, stawki czy sposób rozliczeń pomiędzy ajencją a operatorem pocztowym.

Niewielkie koszty na początek

Ajencja pocztowa jest doskonałą propozycją dla osób, które nie dysponują dużymi środkami na uruchomienie firmy. Jeśli posiadają lokal i wyremontują go we własnym zakresie, to wysokość kapitału inwestycyjnego może wynieść ok. 2 tys. zł. Firmy pocztowe coraz częściej wymagają, aby lokal, w którym będzie działał punkt, był dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W czasie modernizacji musimy więc uwzględnić również zrobienie podjazdu dla wózków inwalidzkich. Należy też pamiętać, że trzeba dysponować znacznie większą gotówką, jeśli zdecydujemy się na wynajęcie lokalu. Do kosztów założenia agencji trzeba będzie doliczyć koszt wynajmu, np. 1 tys. zł miesięcznie.

Na rynku dostępne jest również wyposażenie ajencji pocztowej. Niestety, odpowiednie umeblowanie, m.in. kontuar do obsługi klientów, szafki, półki z przegródkami, może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Jednak tego typu meble nie są wymagane przez operatorów pocztowych.

Niezbędnym sprzętem w agencji jest komputer, w którym zostanie zainstalowane oprogramowanie firmy, z którą podpiszemy umowę agencyjną. Należy pamiętać, że oferta operatorów dla potencjalnych ajentów nie zawsze jest identyczna.

Start kontrolowany

Osoby, które zdecydują się na zostanie ajentem, na pewno będą mogły liczyć na pomoc firmy. Operatorzy pocztowi przede wszystkim zapewniają swoim franczyzobiorcom (założenie agencji pocztowej jest formą franczyzy) wyposażenie punktów. Na start otrzymuje się wagi, pieczątki, druki, datowniki oraz odpowiednie oprogramowanie.

Firmy zapewniają również wszystkie materiały reklamowe, elementy wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej. Mogą też liczyć na wsparcie marketingowe. Firmy dla nowych ajentów organizują również szkolenia, wsparcie merytoryczne oraz fachowe doradztwo. Operatorzy pocztowi często oferują także pomoc prawną i organizacyjną.

Zysk nie tylko ze znaczków

Firmy pocztowe podkreślają, że prowadzenie agencji nie wyklucza również innej działalności usługowej. Przedstawiciele firm podkreślają, że ajencje często są prowadzone przez właścicieli sklepów papierniczych, punktów ksero czy też naprawy sprzętu elektronicznego.

Właściciele ajencji oprócz sprzedaży znaczków i przyjmowania listów mogą również rozbudować swoją działalność o oferowanie dodatkowych usług. Często w ofercie takich punktów jest np. sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych czy też doładowania telefonów. Pozytywnym zjawiskiem dla agenta jest wzrost zamówień w sklepach internetowych.

Ponadto od początku tego roku obowiązują zliberalizowane przepisy o usługach pocztowych. Co to oznacza dla ajentów, którzy mają podpisane umowy z prywatnymi operatorami? Przede wszystkim większe zyski. Ponieważ mogą zarobić również na przesyłkach pocztowych do 50 g, wcześniej mogli jedynie przyjmować te, które ważyły powyżej 500 g.

Jak rozliczani są agenci pocztowi? Wynagrodzenie w zależności od zakresu wykonywanych usług, określonych szczegółowo w umowie agencyjnej, czasu pracy agencji, może występować w formie kwoty gwarantowanej lub prowizji. Kwota prowizji wypłacana ajentowi jest uzależniona od liczby i rodzaju usług świadczonych w danej agencji. Wynagrodzenie wypłacane jest raz w miesiącu w formie przelewu na rachunek bankowy wskazany w umowie agencyjnej.

W przypadku niewielkiego punktu, w którym oferowany jest tradycyjny zakres usług, średni miesięczny zysk szacuje się na ok. 1000 zł.

koszt

-Remont lokalu

- 1-2 tys. zł

-Inne koszty związane z założeniem własnej działalności

- ok. 1 tys. zł

-Koszty wynajęcia lokalu (jeśli nie posiadamy własnego)

- od 500 zł

do 1 tys. zł

-Comiesięczne opłaty za: energię elektryczną, wodę, abonament telefoniczny

- ok. 300 zł

zarobki

Usługi pocztowe - prowizje

Sprzedaż znaczków - 10 proc. wartości

Ubezpieczenia przesyłek - 30 gr

Awizacja przesyłek poleconych - 1,70 zł

Awizacja przesyłek z ZPO - 1,70 zł

Awizacja paczki do 5 kg - 1,70 zł

Nadania listów zwykłych (4 dni dostawy) - 5 gr

Nadanie listu ekspresowego (2 dni) - 10 gr

Nadanie listu poleconego (2 dni dostawy) - 10 gr

Nadanie listu poleconego z ZPO - 10 gr

Nadanie paczki do 5 kg - 50 gr

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki