Większe wydatki
Aż 62 proc. badanych przez SW Research rodziców wyda na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu. Co trzeci respondent przeznaczy na zakupy dla jednego dziecka od 301 do 500 zł. Jednocześnie do 29 proc. (o 4 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku) wzrósł odsetek rodziców, którzy zamierzają wydać na ten cel od 501 do 700 zł. Co siódmy respondent (14 proc.) jest gotowy na koszt do 1000 zł. Tyle samo osób (14 proc.) planuje zmieścić się w przedziale 101-300 zł.
Widoczne są dwa podejścia do kupna wyprawki. 58 proc. osób deklaruje, że kupi tylko te produkty, które wymagają wymiany. Nieco mniejsza grupa badanych dostrzega potrzebę skompletowania od podstaw całej wyprawki. Spore zakupy czekają także rodziców minimum dwójki dzieci – 45 proc. przyznaje, że może wykorzystać tylko niewielką część dotychczasowej wyprawki starszego dziecka, aby wyposażyć młodsze na nowy rok szkolny. Aż 90 proc. rodziców wybiera produkty do szkoły wspólnie z dziećmi. Niemal co trzeci badany w pierwszej kolejności kieruje się opinią dziecka i, co ciekawe, aż 60 proc. opiekunów jest w stanie zapłacić więcej za produkt, który podoba się uczniowi. Wśród najważniejszych cech, które muszą spełniać elementy wyprawki, respondenci wymieniają trwałość, jakość i funkcjonalność. W siłę rośnie trend eko – ponad 60 proc. Polaków zwraca uwagę na to, czy artykuły szkolne produkowane są w zrównoważony sposób, bez szkody dla środowiska. Potwierdzają to obserwacje Empiku i stale rosnące zainteresowanie produktami z certyfikatami ekologicznymi. Marka ma w ofercie ponad 300 artykułów szkolnych uznanych przez niezależne organizacje za przyjazne naturze i stale ją rozszerza.Zeszyty i notatniki, długopisy i ołówki, ubrania i obuwie, podręczniki oraz inne przybory piśmiennicze (np. linijka, cyrkiel) – to produkty najczęściej wymieniane na listach zakupowych (powyżej 70% wskazań). W dalszej kolejności rodzice deklarują także potrzebę uzupełnienia wyprawki o pomoce do poszczególnych przedmiotów (powyżej 60 proc. wskazań), np. lektury szkolne. Zakup piórnika czy tornistra deklaruje co druga osoba – odpowiednio 54 proc. i 53 proc.. – Z tygodnia na tydzień dynamicznie wzrasta odsetek zakupów z obszaru artykułów papierniczych, w tym unikalnych kolekcji Empiku. Prawdziwymi hitami tegorocznego sezonu „back to school” w salonach Empik i online są na ten moment plecak z kolekcji Unicorn Magic i piórnik z motywem Space Mission. Warto podkreślić, że klienci mogą wybierać spośród ponad 400 modeli plecaków i pół tysiąca różnych piórników – wskazuje Dorota Rębkowska, Menadżerka Działu Art. Pap. w Empiku.
Poza przygotowaniem dziecka do nowego roku w szkole, ważna jest również organizacja miejsca do nauki w domu. Jak wynika z badania SW Research dla Empiku, ponad połowa (55 proc.) rodziców zamierza w tym roku uzupełnić lub zorganizować od podstaw wyposażenie takiego kącika. Na liście zakupów najczęściej pojawiają się krzesła/siedziska (56 proc.) oraz elementy oświetlenia pokoju (54%). Część opiekunów zamierza także kupić biurko (37 proc.), szafki lub szuflady do przechowywania szkolnych rzeczy (35 proc.). Potwierdzają to dane Empik.com – klienci coraz częściej wyszukują i kupują na platformie elementy wyposażenia.
– Możemy pochwalić się dwucyfrową dynamiką w kategorii „Meble biurowe”. Największym zainteresowaniem cieszą się: krzesła gamingowe i dla dzieci, a także biurka i lampki. To niepewność związana z funkcjonowaniem szkoły w dłuższej perspektywie sprawia, że rodzice dostrzegają potrzebę zaaranżowania odpowiedniego miejsca dla ucznia w domu i oddzielenia go od przestrzeni do zabawy i odpoczynku. W tegorocznym badaniu SW Research na zlecenie Empiku 37% z nich przyznało, że zależy im, aby nic nie rozpraszało ich dzieci podczas zdalnych lekcji – podkreśla Emilia Pawlak, Dyrektor Handlowa Empik.com.
Podobnie jak w ubiegłym roku, prawie połowa rodziców (49 proc.) będzie kompletować wyprawkę, łącząc zakupy w sklepach stacjonarnych i w Internecie. Optymalnym wyborem są więc dla nich marki obecne jednocześnie w kilku kanałach sprzedaży, które dodatkowo oferują możliwość złożenia zamówienia online i odbioru w sklepie. Badania SW Research dla Empiku pokazują, że co trzecia osoba kupi produkty do szkoły wyłącznie w sklepach w stacjonarnych, a co szósta – tylko na platformach online, doceniając ich zróżnicowaną i bogatą ofertę. Rodziców przekonuje także szeroki wybór form dostawy bez dodatkowych opłat – jak na przykład w Empik Premium. Polacy są coraz bardziej otwarci na produkty cyfrowe – w tym lektury szkolne. Stale rośnie zainteresowanie audiobookami na Empik.com. Powiększa się grono odbiorców korzystających również z bogatej biblioteki Empik Go – miesięcznie jest to ponad ćwierć miliona aktywnych użytkowników. W aplikacji większość omawianych w szkołach tekstów dostępnych jest za darmo w ramach programu Empik Premium