Poziom wydatków
W tym roku największy odsetek badanych podchodzi elastycznie do budżetu na prezenty świąteczne. Prawie co trzeci respondent nie wie jeszcze, ile wyda na ten cel. Co piąty badany przeznaczy od 101 do 300 zł. Podobna grupa (17%) zakłada budżet od 301 do 500 zł. Tylko co 10. ankietowany chce zmieścić się w kwocie mniejszej niż 100 zł.
Wygodne zakupy first minute
Umacnia się trend zakupu prezentów z wyprzedzeniem i z roku na rok sezon zakupów świątecznych się wydłuża. Ankietowani w większości starają się uniknąć przedświątecznego zamieszania. Prawie połowa z nich (47,7%) kupi prezenty w pierwszej połowie grudnia. Nie brakuje też klientów, którzy o Świętach myślą jeszcze wcześniej. Z badania wynika, że co piąta osoba zaopatrzyła się w prezenty gwiazdkowe już podczas Black Week, korzystając z atrakcyjnych obniżek. Co ciekawe tyle samo osób (ok. 20%) zaczęło zakupy nawet przed blackweekowymi okazjami – w październiku lub w pierwszej połowie listopada. Tylko 10% badanych zadeklarowało, że kupi prezenty „na ostatnią chwilę” – przed samą Gwiazdką.
Wielokanałowe zakupy
Respondenci nie tylko przygotowują się do Świąt ze sporym wyprzedzeniem, lecz także łączą zakupy w kilku kanałach – w zależności od potrzeb. Deklaruje to blisko 40% z nich. Co trzeci badany kompletuje prezenty tylko w internecie, a 22% skorzysta wyłącznie ze sklepów stacjonarnych. Online i mobile gwarantuje im wygodę, ogromny wybór i dostępność produktów, a sklepy stacjonarne – zakupy od ręki.
Tegoroczne hity prezentowe
Wiemy, kiedy, gdzie i za ile, pozostaje pytanie: co? Jakie prezenty będą w tym roku szczególnie popularne? Badanie Empiku potwierdza trend sprzedażowy, który trwa od wielu lat – w czołówce niezmiennie utrzymują się książki. Aż 6 na 10 ankietowanych zamierza obdarować nimi najbliższych z okazji Świąt. Dalej na liście uplasowały się gry planszowe i zabawki (po 30% wskazań). Pod choinką znajdziemy także odzież, perfumy i słodycze – każda z tych kategorii została wskazana przez ok. 20% badanych. Wśród popularnych prezentów można wymienić również kosmetyki (17%) oraz dekoracje do domu (16%). Co ciekawe, co dziesiąty respondent wręczy bliskiej osobie kartę prezentową lub voucher na wybraną atrakcję. Nieco mniej osób (7%) ma w świątecznych planach zakup biletów na różne wydarzenia (koncerty, festiwale, itp.).
Wszystko w temacie świątecznych prezentów
Tym niezdecydowanym i szukającym podpowiedzi z pomocą przychodzi Empik. Na dedykowanej stronie empik.com/prezenty klienci znajdą tysiące inspiracji prezentowych z 20 kategorii, takich jak Elektronika, Zdrowie i Uroda, Zabawki czy Dom i Ogród. Poszukiwania ułatwią selekcje według płci, wieku czy zainteresowań – np. dla Niej i dla Niego, dla Babci i dla Niemowlaka, a także dla Domatora, Fana Designu czy Majsterkowicza. Szansą na odnalezienie oryginalnego gwiazdkowego upominku są również trwające Targi Design. Pełna oferta setek marek słynących z nieprzeciętnego wzornictwa dostępna jest na stronie Empik.com/design/targi-design.
Dodatkowo, w wyborze odpowiednich prezentów na Empik.com klientów wspiera chatbot Emi. Wystarczą cztery kroki, by wirtualna asystentka wskazała kilka różnych propozycji wraz ze zdjęciem, linkiem do produktu oraz przekierowaniem do poszukiwanej kategorii. Emi może zaproponować ponad 1 500 pomysłów na świąteczne upominki.
Osoby, które nie upolowały pierwszych prezentów podczas blackweekowych okazji, wciąż mogą liczyć na przedświąteczne rabaty i atrakcyjne promocje. Na przykład jeszcze dziś w Empiku można skorzystać ze specjalnej promocji na książki – za trzeci egzemplarz zapłacimy o połowę mniej.
Źródło: materiały prasowe