PUE - kompleksowy e-urząd
Załatwianie spraw przez Internet staje się codziennością w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Wszystko dzięki Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Możesz tu znaleźć informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i składkach (płatnościach), sprawdzić wszystkie swoje dane, które zapisano na indywidualnym koncie w ZUS i śledzić jego stan, ale także rezerwować online wizyty w placówce ZUS, składać i odbierać niezbędne dokumenty czy rozliczać składki. Założenie konta na PUE umożliwia zatem dostęp do danych zapisanych na indywidualnym koncie prowadzonym przez ZUS, m.in. o zgromadzonym kapitale początkowym i składkach od 1999 r. Można tu również składać wnioski i otrzymywać odpowiedzi drogą elektroniczną (np. zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek). PUE oferuje przedsiębiorcom internetową aplikację ePłatnik, w której można tworzyć i wysłać dokumenty, np. rozliczenia składek, zgłoszenia ubezpieczonych czy zmiany danych. Dzięki integracji z darmowym profilem zaufanym ePUAP nie trzeba kupować certyfikatu kwalifikowanego, aby móc wysyłać dokumenty z PUE.
Platforma Usług Elektronicznych składa się z trzech elementów:
. Z portalu internetowego - umożliwiającego m.in. składanie wniosków i dokumentów oraz zadawanie pytań poprzez Internet, jak również zapewniającego ubezpieczonym dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS. Logując się na swój profil na PUE ZUS każdy może zweryfikować stan swojego konta w ZUS, sprawdzić prawidłowość odprowadzania składek, wyliczyć hipotetyczną emeryturę i zrobić potrzebny wydruk. Dodatkowo za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych możesz zadać pytanie wirtualnemu doradcy, złożyć drogą elektroniczną niektóre wnioski bądź dokument ubezpieczeniowy. Na platformie znajdziesz też wszelkie zusowskie formularze, a system komputerowy zweryfikuje prawidłowość ich wypełnienia,
. Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) - umożliwiające dostęp do usług za pośrednictwem telefonu. Specjalizuje się w telefonicznej obsłudze klientów. Z konsultantami COT można się skontaktować także za pomocą urzędomatu, korzystając z popularnego komunikatora internetowego Skype bądź też wysyłając e-maila albo czatując za pomocą usługi dostępnej na stronie internetowej ZUS,
. Systemu kierowania ruchem klientów (SKR) w jednostkach terenowych ZUS - dzięki któremu obsługa klientów odbywa się w sposób płynny, nie tworzą się kolejki. Klient przychodząc do ZUS, podchodzi do tzw. biletomatu. Na monitorze tego urządzenia wybiera grupę spraw, z jaką przychodzi, np. emerytura czy składki. Urządzenie automatycznie kieruje go do odpowiedniego stanowiska i drukuje bilet z numerem tego stanowiska oraz przewidywanym czasem obsługi. Umożliwia też obsługę wizyt zarezerwowanych, bowiem na platformie PUE możesz wcześniej wybrać sobie dzień i godzinę wizyty w ZUS.
Ponadto w oddziałach ZUS dostępne są urzędomaty. Dają one dostęp do strony internetowej ZUS oraz platformy PUE osobom, które nie mają Internetu. Urządzenia te wyposażone są we wrzutnię dokumentów - każdy składany wniosek jest automatycznie zeskanowany, a skan przesłany do systemu informatycznego ZUS. Zainteresowany otrzymuje potwierdzenie złożenia dokumentu.
Zarejestruj się na portalu
Jednak, by uzyskać dostęp do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną, musisz zarejestrować swój profil na portalu pue.zus.pl. Założenie profilu składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz jego uwierzytelnienia. Rejestracja w portalu jest darmowa. Aby zarejestrować się, kliknij na stronie głównej "Zarejestruj profil". Przejdziesz na stronę, na której znajdziesz regulamin portalu. Powinieneś uważnie go przeczytać i zaakceptować. Przy okazji możesz dodatkowo zaznaczyć zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną interesujących cię informacji (np. o ubezpieczeniach społecznych).
Rejestrować się na stronie Platformy Usług Elektronicznych możesz na trzy sposoby:
. przy użyciu loginu i hasła PUE,
. za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,
. za pomocą profilu zaufanego e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej).
Ważne!
Osoby posiadające profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl.
Zaufaj profil
W zależności od tego, który sposób jest ci dostępny, wybierasz metodę rejestracji i zaufania (uwierzytelnienia) profilu. Jeżeli nie dysponujesz profilem ePUAP ani kwalifikowanym certyfikatem, który pozwoliłby ci od razu zaufać profil, musisz wykonać jeszcze kilka czynności (najczęściej, bo większość z nas nie ma certyfikatów). Musisz wypełnić elektroniczny formularz i podać w nim swoje dane identyfikacyjne oraz adres e-mail do kontaktu z ZUS. Podczas rejestracji otrzymujesz 10-cyfrowy login i wybierasz hasło do własnego profilu PUE. Login PUE zostanie wysłany na adres e-mail, który podałeś, i za jego pomocą będziesz mógł logować się do systemu.
I w tym momencie kończy się etap internetowy. Teraz, w ciągu 14 dni od rejestracji, konieczna jest wizyta w ZUS (na szczęście jednorazowa). Musisz udać się do najbliższej placówki ZUS, gdzie pracownik sali obsługi sprawdzi twoją tożsamość i zaufa profil - do tego czasu będziesz dysponował tzw. profilem niezaufanym.
Zdobądź podpis elektroniczny
Jednak profil niezaufany pozwoli ci korzystać jedynie z podstawowych funkcji systemu. Jeśli chcesz wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, musisz najpierw je podpisać podpisem elektronicznym - bezpłatnym profilem zaufanym ePUAP albo podpisem zweryfikowanym za pomocą płatnego certyfikatu kwalifikowanego. Żeby skorzystać z profilu zaufanego ePUAP, wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potem potwierdzić swoją tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE. Założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne. Natomiast bezpieczny podpis elektroniczny można kupić obecnie w jednej z pięciu firm świadczących usługi w tym zakresie wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki.
Wysokość opłat zależy od długości okresu ważności certyfikatu (rok lub dwa lata) i rodzaju urządzenia do składania podpisu elektronicznego (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia), za pomocą którego możesz logować się do systemu. Rejestr kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne prowadzi Ministerstwo Gospodarki. Elektroniczną postać tego rejestru udostępnia Narodowe Centrum Certyfikacji w Narodowym Banku Polskim.
Twoje konto pod lupą
Po zalogowaniu się na portalu pue.zus.pl wchodzisz w profil ubezpieczonego. Możesz tu prześledzić całą historię składek odprowadzanych z twojej pensji. Przede wszystkim sprawdzisz, czy pracodawca rzeczywiście wpłaca część twoich pieniędzy do ZUS, czy robi to w terminie, czy może zalega ze składkami albo nie płaci ich w ogóle oraz od jakiej podstawy są odprowadzane składki. Dowiesz się, ile pieniędzy z twego osobistego konta ZUS przekazuje do OFE. Od razu znajdziesz informacje o zapłaconych składkach na ubezpieczenia za wszystkie miesiące roku bieżącego. Jeśli jednak chcesz uzyskać informacje o wcześniejszych składkach, musisz złożyć wniosek o dane archiwalne (naciśnij przycisk "zamów archiwalne dane").
W serwisie można będzie ponadto śledzić stan swoich spraw. Jeśli dostaniesz np. odpowiedź na wniosek, zostaniesz o tym poinformowany e-mailowo lub SMS-em. Gdy nie odbierzesz elektronicznego listu w ciągu tygodnia, przyjdzie do ciebie pocztą tradycyjną.
Jeśli będziesz zmuszony do osobistej wizyty w ZUS, za pośrednictwem portalu możesz zarezerwować konkretny termin.
Dowiedz się przez telefon
Jeśli nie masz dostępu do Internetu albo nie umiesz z niego korzystać, a zechcesz załatwić sprawę, nie wychodząc z domu, będziesz mógł się połączyć z Centrum Informacji Telefonicznej (zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego). Tam możesz uzyskać wszystkie informacje zapisane na twoim indywidualnym koncie w ZUS, zarezerwować wizytę w placówce, złożyć niektóre wnioski niewymagające podpisu elektronicznego czy dowiedzieć się, na jakim etapie jest załatwianie twojej sprawy. Jednak zanim pracownik ZUS udzieli ci informacji, będzie musiał cię zweryfikować (trzeba będzie podać identyfikator i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.
Z telefonicznej pomocy możesz też skorzystać np. wtedy, gdy będziesz miał pytania lub wątpliwości związane z danymi, jakie zobaczysz na własnym profilu w ZUS.
Konsultanci Centrum Obsługi Telefonicznej COT udzielają wyjaśnień:
. telefonicznie: 801 400 987 (z tel. stacjonarnych), 22 560 16 00 (także z tel. komórkowych),
. przez Skype'a: zus_centrum_obslugi_tel,
. e-mailowo: [email protected],
. na czacie na stronie: pue.zus.pl.
Zarezerwuj wizytę
Portal daje ci również możliwość zarezerwowania wizyty w placówce ZUS. Po kliknięciu w menu zakładki Wizyty wybierz jednostkę ZUS, grupę spraw, której ma dotyczyć wizyta, oraz termin wizyty. Twoja rezerwacja zostanie zidentyfikowana z twoim loginem PUE. Gdy przyjdziesz do jednostki ZUS, musisz tylko wprowadzić swój login PUE do tzw. biletomatu. Pracownik ZUS będzie na ciebie czekać. Możesz też anulować rezerwację.
Pomoże ci awatar
Na stronie www.pue.zus.pl wita cię wirtualny doradca, który ma ci pomóc w rozwiązaniu wszystkich problemów. Elektroniczna Pani lub Pan (możemy sobie wybrać) tłumaczy różne sprawy związane z ubezpieczeniami, ale też odpowiada na twoje pytania. Wystarczy wysłać pytanie, a wirtualny doradca udzieli odpowiedzi (będzie mówił ludzkim głosem).
Trzy panele
Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE każdy może m.in.:
. sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS,
. śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS,
. rezerwować wizyty w placówce ZUS.
Z portalu pue.zus.pl mogą korzystać trzy grupy odbiorców. Dla każdej przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie spraw: - Panel ubezpieczonych (dla pracowników), Panel świadczeniobiorców (dla emerytów i rencistów i osób pobierających zasiłki z ZUS - np. matki na urlopach macierzyńskich) oraz Panel płatników składek (dla osób prowadzących działalność gospodarczą i odprowadzających składki do ZUS).
Zobacz też: Po co ci dodatkowe ubezpieczenie
Panel ubezpieczonych
Tutaj możesz:
. sprawdzić stan swojego konta i subkonta,
. dowiedzieć się, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń,
. dowiedzieć się, czy pracodawca rzeczywiście wpłaca część twojej pensji do ZUS, czy robi to w terminie, czy może zalega ze składkami albo nie płaci ich w ogóle,
. sprawdzić, od jakiej podstawy są odprowadzane składki,
. dowiedzieć się, ile pieniędzy z twego osobistego konta ZUS przekazuje do OFE,
. sprawdzić wysokość zwaloryzowanego kapitału początkowego,
. skorzystać z kalkulatora emerytalnego, który wyliczy ci prognozowaną emeryturę.
Aplikacja e-Płatnik pozwala na podpisywanie dokumentów nie tylko podpisem kwalifikowanym, ale również profilem zaufanym e-PUAP, który w odróżnieniu od podpisu kwalifikowanego jest całkowicie bezpłatny.
Panel świadczeniobiorców
Tutaj możesz:
. uzyskać informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach (emeryturach, rentach i zasiłkach),
. masz dostęp do formularzy PIT.
Uwaga! Informacja o przyznanych i wypłacanych emeryturach jest dostępna dla klientów ZUS, którym przyznano prawo do emerytury po 1 stycznia 2009 r. według zreformowanych zasad.
Panel płatników składek
Tutaj możesz:
. sprawdzić należne składki i wpłaty,
. uzyskać informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń.
Z ePłatnikiem wygodnie i bezbłędnie
Dla małych i średnich przedsiębiorców (zatrudniających do 100 pracowników) przeznaczony jest także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl możesz m.in. rozliczyć składki za siebie i pracowników czy zgłosić osoby do ubezpieczeń. Unikniesz przy tym błędów, ponieważ informacje o płatniku składek będą automatycznie pobierane na podstawie danych zgromadzonych w ZUS. Tworzenie dokumentów w ePłatniku jest teraz dużo łatwiejsze dzięki prostym w obsłudze kreatorom, które krok po kroku przeprowadzą przez niezbędne czynności.
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail