Coca-Cola

i

Autor: materiały prasowe Coca-Cola

Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie: „zainwestowaliśmy ponad 1,5 mln euro w projekty wodne w ciągu trzech lat”

Odpowiedzialne zarządzanie zasobami wodnymi to jeden z kluczowych filarów misji zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie. W ciągu ostatnich trzech lat firma przeznaczyła ponad 1,5 mln Euro na działania wspierające efektywne wykorzystanie zasobów wodnych. O tym, dlaczego odpowiedzialne podejście do wody ma znaczenie nie tylko dla biznesu, ale i dla całego społeczeństwa, opowiada Ksenija Todić, Dyrektor Łańcucha Dostaw w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

22 marca obchodzimy Światowy Dzień Wody, a troska o ten cenny zasób stanowi integralną część strategii biznesowej Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie, konsekwentnie realizowanej każdego dnia. 

„W Coca-Cola HBC zrównoważony rozwój jest kluczowym filarem długoterminowego sukcesu, dlatego minimalizowanie naszego wpływu na otoczenie jest wpisane w strategię biznesową” – mówi Ksenija Todić, Dyrektor Łańcucha Dostaw w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie. „Woda jest dla nas surowcem szczególnie ważnym, a odpowiedzialne zarządzanie nią ma fundamentalne znaczenie dla ciągłości i efektywności naszego łańcucha dostaw”.

Konsekwentne dążenie do celu

W kwestii zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie wyznacza ambitne cele i konsekwentnie je realizuje. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat spółka zainwestowała ponad 1,5 mln Euro w projekty wodne w swoich zakładach produkcyjnych m.in. w stałe monitorowanie zużycia wody oraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby je ograniczać. W efekcie podejmowanych działań od 2015 roku firma zmniejszyła zużycie wody na litr wyprodukowanego napoju o 10 proc.

„W ciągu ostatnich lat znacznie ograniczyliśmy zużycie wody, pomimo rozwoju portfolio i infrastruktury produkcyjnej. Naszym celem są kolejne postępy - redukcja zużycia wody o blisko 100 milionów litrów w perspektywie rocznej, zarówno w roku bieżącym, jak i w 2026 r.” – wylicza Ksenija Todić. 

Działania na rzecz obiegu zamkniętego i minimalizacja śladu wodnego 

Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie inwestuje w inicjatywy, mające na celu ograniczenie zużycie wody. W zakładzie w Radzyminie wdrożono innowacyjny projekt zamykania obiegu wody. Do pracy wież chłodniczych zamiast wody miejskiej wykorzystywane są oczyszczone ścieki pochodzące z zakładowej oczyszczalni. Dzięki temu firma redukuje zużycie wody miejskiej o 54 proc., przynosząc oszczędność 30 mln litrów wody rocznie. Dzięki zamkniętym obiegom w tym zakładzie w samym procesie uzdatniania spółka odzyskuje ponad 150 mln litrów w skali roku.

W małopolskim zakładzie w Staniątkach przeprowadzono zmiany w procesie płukania puszek, które odbywa się teraz zużyciem zjonizowanego powietrza. Woda z etapu płukania butelek szklanych jest z kolei zbierana i wykorzystywana ponownie w innych procesach technologicznych.

W efekcie szeregu działań, 100 proc. ścieków pochodzących z zakładów produkcyjnych firmy jest oczyszczanych i bezpiecznie zwracanych naturze zgodnie z najwyższymi standardami. Każdy z zakładów produkcyjnych w Polsce i Krajach Bałtyckich posiada certyfikowany System Zarządzania Efektywnością Wodną ISO 46001, potwierdzający odpowiedzialne zarządzanie zasobami wodnymi.

Pracownicy, w ramach programu Near Loss – Każda kropla ma znaczenie, mogą zgłaszać swoje propozycje usprawnień i optymalizacji procesów, aby zredukować zużycie wody. W zakładach podejmowane są także działania w społeczności lokalnej m.in wspólne zarybianie rzeki Muszynka oraz Rządzy. Z kolei pracownicy litewskiego zakładu w Varenie dzielą się swoją wiedzą o wodzie z lokalną społecznością. Co roku okoliczni mieszkańcy są zapraszani na sesje edukacyjne, w trakcie których prezentowane są m.in. informacje o obiegu wody w przyrodzie oraz organizowane specjalne wodne panele sensoryczne. Innym przykładem jest nawiązanie współpracy z WWF, czego efektem było zaangażowanie w przywrócenie właściwego biegu rzeki Auce w Łotwie.

Coca-Cola

i

Autor: materiały prasowe Coca-Cola

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki