Prace nad uruchomieniem systemu trwają od ponad roku i są już na ukończeniu. Aby go uruchomić miasto musiało wybudować ponad 18 km nowych łączy telekomunikacyjnych i zintegrować je z ponad 30 km łączy już istniejących, dzięki czemu spięto w jedną sieć 100 punktów i prawie 400 urządzeń. Centrum dowodzenia ITS będzie znajdować się w siedzibie straży miejskiej na ulicy Nadbrzeżnej Dolnej. A jak będzie to działać?
– Systemy zbierają informacje o natężeniu ruchu, następnie analizują i przetwarzają dane. Na tej podstawie diagnozują sytuację na drogach i proponują najlepsze rozwiązania. W efekcie ma być bezpieczniej, sprawniej i bardziej ekologicznie - powiedział Artur Michałek, dyrektor tarnowskiego ZDiK.
Dzięki systemowi tarnowscy kierowcy mają płynniej poruszać się po drogach i łatwiej znajdować miejsca parkingowe. Na najbardziej ruchliwych ulicach w mieście: Mickiewicza, al. Solidarności, Szujskiego, Mościckiego, Słonecznej, Sitki, Słowackiego, al. Jana Pawła II, Lwowskiej wschód i Krakowskiej będą prowadzone ciągłe pomiary ruchu. System oceni jego natężenie, dzięki czemu będzie można wydłużać lub skracać fazy sygnalizacji świetlnej.
Z kolei 10 tablic informacyjnych i aplikacja na telefon będą naprowadzać kierowców na jedno z 600 miejsc postojowych na 22 parkingach. Z kolei tablice zmiennej treści VMS, umieszczone na 3 wlotach do miasta, poinformują o optymalnych trasach dojazdu do wybranych miejsc oraz wyświetlą ostrzeżenie o zmianie organizacji ruchu, czy groźnych zdarzeniach.
Koszt systemu to ponad 19 milionów złotych, z czego ponad 10 milionów z czego ponad 10 milionów pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Polecany artykuł:
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express. Kliknij TUTAJ!