Grupa Azoty wyprzedaje nieruchomości. Nadmorski ośrodek kolonijny trafi pod młotek
Chemiczny gigant chce ratować swoją sytuację finansową poprzez sprzedaż nieruchomości. Azoty planują między innymi pozbycie się nadmorskiego ośrodka kolonijnego w Mielenku. To właśnie tam wakacje spędzali pracownicy tarnowskiej fabryki oraz ich dzieci. Ośrodek powstał w 1979 r. i znajduje się przy ulicy Poziomkowej, 250 metrów od morza i 500 metrów od centrum Mielenka. Główny budynek znajdujący się na terenie nieruchomości ma ponad 800 metrów kwadratowych powierzchni. Obiekt od 2016 r. pozostaje wyłączony z eksploatacji i wymaga generalnego remontu.
Łącznie pod młotek trafią cztery nieruchomości:
- obiekt kolonijny w Mielenku (należy do Grupy Azoty S.A.),
- dom Wypoczynkowy "Jawor" w Ustroniu (należy do Grupy Azoty Puławy),
- hotel "GWAREK" w Staszowie (należy do Grupy Azoty Siarkopol),
- działki na terenie Staszowa (należy do Grupy Azoty Siarkopol).
Poniżej dalsza część artykułu.
Pan Bogdan mieszka obudowany blokami
Kolejne problemy Azotów. Wykonawca chce dodatkowych pieniędzy
Kamieniem młyńskim u szyi Grupy Azoty stała się niezwykle kosztowna inwestycja w Policach, nazwana Projektem Polimery. Inwestycja notuje wielomiesięczne opóźnienie, a jej wykonawca życzy sobie dodatkowych pieniędzy za jej ukończenie. W piątek, 6 września spółka w komunikacie giełdowym poinformowała o kolejnych propozycjach zmiany umowy, złożonych przez wykonawcę. Dotyczą one wydłużenia terminu ukończenia inwestycji i dodatkowych środków, które wykonawca chciałby otrzymać w związku z realizacją Projektu Polimery:
Pierwsza propozycja zmiany przedłożona przez Generalnego Wykonawcę ("Pierwsza Propozycja Zmiany") dotyczy przedłużenia terminu zakończenia projektu Polimery Police o dodatkowe 43 dni (oprócz dodatkowych 261 dni wskazanych w informacjach o rozpoczęciu przez Generalnego Wykonawcę procedury zmiany Umowy EPC wydłużającej termin zakończenia projektu opublikowanych raportem bieżącym nr 52/2023 z dnia 13 listopada 2023 roku oraz raportem bieżącym nr 11/2024 z dnia 2 lutego 2024 roku) oraz zwiększenia wynagrodzenia dla Generalnego Wykonawcy o kwotę 9 609 408,94 Euro. Generalny Wykonawca wskazał, że podstawą do wystąpienia o wydłużenie czasu realizacji projektu i zwiększenie wynagrodzenia w ramach Pierwszej Propozycji Zmiany są zdarzenia dotyczące poszczególnych części projektu, które zaistniały w wyniku niewystarczającej koordynacji prac.
Druga propozycja zmiany przedłożona przez Generalnego Wykonawcę ("Druga Propozycja Zmiany") dotyczy zwiększenia wynagrodzenia dla Generalnego Wykonawcy o kwotę 116 220 264 Euro. Generalny Wykonawca wskazał, że podstawą do wystąpienia o zwiększenie wynagrodzenia w ramach Drugiej Propozycji Zmiany są zwiększone koszty, które poniósł Generalny Wykonawca, w związku z czynnościami personelu Spółki Zależnej, podejmowanymi podczas fazy uruchomienia.
Obie Propozycje Zmian zostaną poddane gruntownej analizie i weryfikacji ich zasadności w świetle postanowień Umowy EPC, zgodnie z procedurą przewidzianą w Umowie EPC, oraz innych umów łączących Spółkę Zależną z Generalnym Wykonawcą, a także okoliczności faktycznych.
Obecnie Spółka Zależna prowadzi negocjacje z Generalnym Wykonawcą dotyczące ostatecznego rozliczenia projektu Polimery Police, w tym osiągnięcia porozumienia w odniesieniu do wzajemnych roszczeń. W ramach negocjacji Spółka Zależna poinformowała Generalnego Wykonawcę o swoim stanowisku i ocenie w zakresie wcześniej przedłożonych propozycji zmian (opublikowanych raportem bieżącym nr 21/2023 z dnia 24 maja 2023 roku, raportem bieżącym nr 52/2023 z dnia 13 listopada 2023 roku, raportem bieżącym nr 11/2024 z dnia 2 lutego 2024 roku oraz raportem bieżącym nr 12/2024 z dnia 6 lutego 2024 roku), wskazując, że w oparciu o przekazanie dokumenty i informacje, Spółka Zależna w większości nie znajduje podstaw do uwzględnienia ww. roszczeń Generalnego Wykonawcy.