Kujawsko-Pomorskie. Policjanci z Lipna i nie tylko regularnie toczą walkę z oszustami, którzy najczęściej atakują osoby starsze i nieświadome zagrożenia. Obecnie jednak ofiarami przestępców padają ludzie w przeróżnym wieku, gdyż nie zdają sobie sprawy z coraz to bardziej wyszukanych metod. Jedną z nich opisuje w komunikacie prasowym podkom. Małgorzata Małkińska z KPP w Lipnie. Spoofing to wyrażenie pochodzące z języka angielskiego oznaczające naciąganie, kantowanie, bajerowanie, podszywanie się. - Oszuści wchodząc do systemu teleinformatycznego manipulują jego elementami, najczęściej właśnie podszywając się pod numery osób lub instytucji, by następnie dzwoniąc do ofiary móc udawać inną osobę - wyjaśnia policjantka z regionu.
Sprawdź też: Atakują samotne i zakochane osoby. Potem robią im coś potwornego
- Często nie łatwo jest się zorientować, że mamy do czynienia z oszustem, bo dzwoniący podstępnie wzbudza przeświadczenie, że mamy do czynienia z zaufanym, znanym źródłem. Przestępcy podszywają się np. pod konsultantów banków albo znajomych potrzebujących szybkiego przelewu gotówki. W ten sposób wzbudzając zaufanie ofiary chce wykraść np. ważne dane potrzebne do logowania na konto bankowe, albo nakłonić do wypłaty pieniędzy z konta i przelanie ich na inne za pomocą blika - wyjaśnia podkom. Małgorzata Małkińska z KPP w Lipnie.
Bezwzględni przestępcy atakują! Policja ostrzega przed spoofingiem. Jak się bronić?
- Oszuści często wzbudzają w ofiarach stan niepokoju informując o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Ma to na celu upośledzenie racjonalności działania poprzez włączenie emocji i zafałszowanie oceny sytuacji. Odbierając telefon musimy pamiętać, że wyświetlający się na ekranie numer lub nazwa instytucji nie oznacza dziś na pewno, że właśnie stamtąd ktoś dzwoni - podkreśla policjantka z Lipna. Co zatem możemy zrobić, aby uniknąć przykrej niespodzianki?
- Aby uniknąć oszustwa, warto uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli rozmówca zasugeruje, że pojawił się jakikolwiek problem finansowy z kontem bankowym, albo prosi o pieniądze najrozsądniej będzie się rozłączyć, a następnie samodzielnie oddzwonić do banku, czy znajomego i zweryfikować sprawę. Informacje o ataku na konto szczególnie połączone z dyspozycjami wypłaty, przekazania lub przelewu środków zwykle są oszustwem - wyjaśnia oficer prasowy KPP w Lipnie.
Jeżeli byliście świadkami wypadku bądź niepokojącego zdarzenia w regionie - pożaru, stłuczki itd., dajcie nam znać! Ostrzeżemy innych i ułatwimy komunikację. Zapraszamy również w razie jakichkolwiek problemów/pytań. Czekamy na naszym Facebooku oraz na mailu - [email protected].