Toruń: Budowa linii tramwajowej na JAR
Ta inwestycja wzbudza mnóstwo emocji, ponieważ wiąże się z ogromnymi utrudnieniami w różnych rejonach Torunia. Nowa linia tramwajowa łącząca centrum Torunia z dynamicznie rozwijającym się osiedlem JAR w północno-wschodniej części miasta powstaje w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego. - Obecnie realizowany projekt zakładał, że miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale pod koniec kwietnia 2022 roku, miasto pozyskało dodatkowe zewnętrzne dofinansowanie, które pozwoli na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza. Tam zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów. Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie do pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 - wyjaśnia Magdalena Winiarska z toruńskiego magistratu.
Drugi etap budowy linii tramwajowej na JAR. Poznaliśmy wykonawcę i termin zakończenia robót!
Na budowę II etapu ogłoszono przetarg, do którego stanęło sześć firm:
- Colas Rail Polska Sp. z o.o. z kwotą 28 528 128,01 zł brutto;
- Strabag Sp. z o.o. z kwotą 30 754 642,49 zł brutto;
- Progreg Infracity Sp. z o.o. z kwotą 26 335 373,79 zł brutto;
- Balzola Polska Sp. z o.o. z kwotą 23 363 850,00 zł brutto
- Intop Warszawa Sp. z o.o. z kwotą 25 457 974,20 zł brutto;
- Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor - Krak sp. z o.o. z kwotą 25 444 652,85 zł brutto.
- Oferty zostały sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym. Za najkorzystniejszą uznano ofertę Balzoli - przekazuje w komunikacie prasowym Magdalena Winiarska.
W ramach II etapu zrealizowane zostaną:
- linia tramwajowa o łącznej długości ponad 1,4 tys. metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum), trzy wiaty przystankowe;
- pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
- budynek z zapleczem socjalnym i dyżurką;
- dwa przystanki na ul. Watzenrodego;
- budowa nowych oraz konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;
- sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego,
- nowy układ drogowy (m.in. budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli);
- ponad 1000 mtp torowiska zielonego.
- Pociągnięcie nowego torowiska do pętli przy ul. Heweliusza pozwoli na udostępnienie pasażerom kompletnej linii tramwajowej, bez konieczności realizacji rozwiązań tymczasowych planowanych wcześniej w etapie I (rezygnacja z wykonania trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów na wysokości ul. Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych), co przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł. Zwiększy się także komfort podróżnych, którzy będą mieli dostęp do punktu obsługi pasażerów znajdującego się na pętli tramwajowej. Wygodniej będzie także motorniczym, którzy będą korzystali z części socjalnej budynku. Zakończenie tej części inwestycji planowane jest do 30 czerwca 2023 r - podsumowuje przedstawicielka Urzędu Miasta Torunia.
Spodobał ci się materiał? Obserwuj nas na Facebooku!