Nie ma co ukrywać, budowa nowej linii tramwajowej na osiedle JAR to jedna z najbardziej interesujących dla mieszkańców Torunia inwestycji. Za niespełna miesiąc, pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych połączeń. Wraz z finiszem tego zadania, zakończy się również projekt "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II", który składa się z 8 zadań, z założenia poprawiających jakość transportu publicznego w grodzie Kopernika. Kluczowym punktem była właśnie budowa nowej linii tramwajowej na północ Torunia, która przebiega z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego aż do nowej pętli przy ul. Heweliusza. Koszt jej budowy to ok. 212 mln zł brutto.
Toruń: MZK podsumowuje projekt BiT-City II". Ciekawe liczby
- Umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 podpisano 3.08.2017 r. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, realizacją zadań zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji - przypomina Sylwia Derengowska, rzeczniczka prasowa MZK w Toruniu.
Zadania projektu BiT-City II:
- budowa nowej linii tramwajowej do pętli przy ul. Heweliusza
- modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Bydgoskiej (od Reja do Chopina);
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną od pl. Niepodległości do ul. Reja;
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki od pl. Chrapka do ul. Kościuszki;
- zakup taboru tramwajowego;
- zakup ekologicznych autobusów;
- zakup pojazdów technicznych.
Zakres projektu jest bardzo szeroki. Oto najważniejsze liczby:
- 461 533 791,95 zł - całkowita wartość projektu
- 260 909 352,65 zł (71,33%) – dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej od wydatków kwalifikowalnych
- 697 dni budowy nowej linii tramwajowe
- ok. 12,9 tys. m toru pojedynczego torowiska, w tym ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego (ok. 40%) zielonych torowisk (nowa linia)
- prawie 26 km szyn wykorzystano do budowy nowej linii
- ok. 9561 tys. m toru pojedynczego zmodernizowanych torowisk, w tym ok. 6100 metrów toru pojedynczego zielonych torowiska
- ok. 1100 m toru pojedynczego zielonych torowisk łącznie (nowych i zmodernizowanych)
- 307 nowych słupów trakcyjnych wzdłuż nowej linii tramwajowej
- 172 nowe słupy trakcyjne wzdłuż zmodernizowanych odcinków torowisk
- 27 nowych wiat przystankowych wzdłuż nowej linii tramwajowej, w tym 14 zielonych przystanków
- 1 przejazd kolejowo-tramwajowo-drogowy – jedyny taki w Polsce
- 29 nowych pojazdów, w tym:
- 14 niskoemisyjnych autobusów hybrydowych
- 6 autobusów elektrycznych
- 5 pięcioczłonowych, 30-metrowych, niskopodłogowych tramwajów
- 4 pojazdy techniczne
- 6 ładowarek do autobusów elektrycznych
- 847 nowych drzew (w rejonie nowej linii i poza obrębem inwestycji) oraz prawie 36 tysięcy nowych krzewów (w rejonie przebiegu nowej linii)
- 13 kompletów smarownic na zmodernizowanych odcinkach torowisk
- 32 komplety smarownic na nowej linii tramwajowej
- 7,5 tys. m2 łąk kwietnych
Zdjęcia ze zrealizowanych zadań znajdziecie w galerii, którą zamieszczamy pod tekstem. Zachęcamy również do głosowania w sondzie!