W ubiegłym roku samorząd Torunia oraz PKP PLK SA i PKP SA podpisały trójstronne porozumienie - od projektu po współfinansowanie i zabieganie o środki zewnętrzne.
Zadanie pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II” ma zapewnić lepszy dostęp mieszkańców Torunia do kolei. Łącznie wyremontowana zostanie trasa o długości 5,8 km. To ogrom prac - mówił prezydent Michał Zaleski.
Na razie Dworzec Wschodni i Toruń Miasto, choć zabytkowe, trudno nazwać wizytówką miasta. Zniszczone perony, puste budynki. Na Toruń Miasto nie ma nawet kas biletowych, informacji ani... toalety. To znaczy, ta ostatnia jest, ale na zewnątrz i przenośna. Te miejsca po prostu straszą, to żenujący obraz - mówią mieszkańcy i podróżni.
Na dworcach mają być nowe perony i dojścia do nich, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Budynki zostaną odremontowane, a na moście kolejowym pojawi się ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Przy Dworcu Wschodnim będzie węzeł przesiadkowy. W planach jest też likwidacja przewężenia w tunelu pod placem Pokoju Toruńskiego i dobudowa drugiego toru, co ma usprawnić połączenia do Kowalewa Pomorskiego i Jabłonowa Pomorskiego. Natomiast na Polnej i Równinnej powstaną wiadukty.
Modernizacja odbywa się w ramach prowadzonego przez PKP SA Programu Inwestycji Dworcowych, który obejmie około 200 obiektów w całej Polsce do 2023 roku.