Sprawdzamy co słychać na remontowanym moście im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu. Tym razem władze miasta, Miejski Zarząd Dróg oraz wykonawca postawili na ciekawą formę prezentacji - najpierw rejs statkiem w pobliżu przeprawy, a później spacer i pokazanie z bliska tego, co obecnie dzieje się na placu budowy. Poznaliśmy techniczne niuanse oraz to co dla mieszkańców prawdopodobnie najistotniejsze - potencjalny termin zakończenia prac. Jarosław Łukasiewicz, kierownik kontraktu firmy INTOP przyznał, że na razie przebiegają one zgodnie z harmonogramem.
Czego jeszcze dowiedzieliśmy się w piątek około południa? Prezydent Michał Zaleski przypomniał, że pojawią się udogodnienia dla niepełnosprawnych w postaci wind. W ten sposób osoby starsze lub schorowane będą mogły się dostać na część spacerową.
- To jeden z najwspanialszych mostów w Polsce. Jego konstrukcja powstała już 110 lat temu i została zamontowana w naszym mieście 98 lat temu - mówił z dumą gospodarz miasta. - Ta konstrukcja wymaga staranności i dbałości. 28 lat temu przeprowadzono zmianę nawierzchni mostu. Upływ czasu widać wyraźnie, dlatego od kilku lat wiedzieliśmy, że czeka nas naprawa mostu Piłsudskiego - podkreślił prezydent Torunia Michał Zaleski
Michał Zaleski przekazał również, że kładki chodnikowe zostaną poszerzone.
- Dotychczas każda z kładek miała ok. 1,5m szerokości, nowe kładki, po obu stronach mostu będzie miały 4,2m każda. Zbudowane zostaną także punkty widokowe oraz zejścia na Kępę Bazarową i na Bulwar Filadelfijski z windami dla pieszych i rowerzystów - poinformował prezydent Torunia.
A co obecnie dzieje się na moście im. Piłsudskiego i w okolicach? Ciekawe szczegóły techniczne zdradził Jarosław Łukasiewicz, kierownik projektu.
- W dno rzeki wbito stalowe tymczasowe dalby cumownicze. Będę one wykorzystywane także w kolejnych etapach robót, w trakcie m.in. montowania płyt chodnikowych i umacniania podpór.. Wykonaliśmy już zabezpieczenia górnej części stalowej na przęśle nr 8 i 7, przestawiliśmy rusztowania na przęsło nr 6, gdzie trwają prace związane z zabezpieczeniami antykorozyjnymi a na przęśle nr 5 znajdują się rusztowania, których użyjemy przy renowacji powłok malarskich, kratownic i zwężeń konstrukcji. Dodatkowo została sfrezowana nawierzchnia na połowie mostu, na 1/3 szerokości jezdni od strony wody dolnej, od przęsła 1 do przęsła 4. W tym miejscu trwają prace związane z reprofilacją płyty pomostu - mówił obrazowo Łukasiewicz.
Rozbudowa mostu ma się zakończyć w listopadzie 2021 r. Całkowity koszt inwestycji to ponad 122 mln zł. Miasto pozyskało na to zadanie dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł z subwencji rządowej z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.
Most im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu w liczbach:
- na budowie pracuje obecnie około 60 osób: 12 pracowników kadry kierowniczej i 45 pracowników fizycznych,
- wykonawca dysponuje sprzętem: obecnie 40 sztuk (m.in. barka transportowa, holownik, podnośnik, koparki),
Do rozbudowy mostu wykonawca użyje:
- 1500 m3 betonu
- 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia,
- 8100 m2 asfaltu lanego,
- 7200 m2 paneli kompozytowych,
- 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego.
Jeżeli byliście świadkami wypadku bądź niepokojącego zdarzenia w regionie - pożaru, stłuczki itd., dajcie nam znać! Ostrzeżemy innych i ułatwimy komunikację. Zapraszamy również w razie jakichkolwiek problemów/pytań. Czekamy na naszym Facebooku oraz na mailu - [email protected].