Tak jak poprzednie, nowy Swing został przywieziony do Torunia na specjalnej lawecie nicą, ponieważ wtedy panuje mniejszy ruch. Przed zajezdnią został sprowadzony z lawety i „wkolejony” na tory. - Gdy przejdzie pomyślnie wszystkie przeglądy i odbiory, tak jak jego poprzednicy ruszy w trasę, by szybko i ekologicznie wozić pasażerów - podaje Sylwia Derengowska z MZK w Toruniu. Umowę na dostawę pięciu nowych tramwajów podpisano 21 lipca 2020 r. Ich dostawcą jest wyłoniona w przetargu bydgoska firma PESA. Koszt zamówienia to ok. 46,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową dostawy planowano w terminie 24 miesięcy od daty jej podpisania, ale udało się je zrealizować znacznie wcześniej i cztery tramwaje z nowej dostawy już kursują po Toruniu. Dalszy ciąg materiału pod galerią ze zdjęciami!
Nowy Swing w Toruniu. Co "potrafi" tramwaj?
- Nowe tramwaje są 30-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Mają biletomaty, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe - wylicza Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK w Toruniu.
- Tramwaje z obecnej dostawy są podobne do 17 Swingów, które jeżdżą po Toruniu od 2014 r., ale zastosowano w nich kilka nowszych rozwiązań. Mają m.in. większą liczbę miejsc siedzących - w starszych jest ich 40, a w nowych 49 plus cztery rozkładane. Nowe Swingi są wyposażone w bardziej wydajną klimatyzację przy zmniejszonym zużyciu energii. Zastosowano w nich także nowy rodzaj izolacji termiczno-dźwiękowej, dzięki czemu poprawił się komfort akustyczny i temperaturowy w pojeździe. Ponadto, z uwagi na mniejszą masę zastosowanego rozwiązania, mniejsze są naciski tramwaju, a co za tym idzie - zmniejszy się zużycie kół. Nowe Swingi mają też czujniki dymu w przedziale pasażerskim, monitoring z funkcją obrazu w nocy, ruchomy, regulowany podłokietnik dla motorniczego, elektryczny regulowany podnóżek dla motorniczego oraz ładowarki USB dla pasażerów - czytamy w komunikacie dla mediów.
Przedstawicielka MZK dodaje, że dzięki nowym tramwajom najstarsze pojazdy są wycofywane z eksploatacji. Gdy powstanie nowa linię do tzw. osiedla Jar (zakończenie budowy planowane jest 31 maja 2023 r.), nowe tramwaje zostaną skierowane przede wszystkim do jej obsługi, zaś do czasu jej oddania wspomogą inne trasy. Zakup nowych tramwajów jest realizowany w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”.
Spodobał ci się materiał? Obserwuj nas na Facebooku!