Olsztyńska: od bolączki do wizytówki Torunia? Wiemy, jak długo potrwa remont
Przebudowa ul. Olsztyńskiej to bez wątpienia jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Toruniu. Prezydent Paweł Gulewski nie kryje, że to priorytet, który ma poprawić komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.
- Inwestycja ma przynieść ulgę kierowcom i pieszym.
- Prace potrwają 30 miesięcy, ale efekt ma być wart czekania.
- Gotowa dokumentacja czekała na realizację aż 10 lat!
- To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych i infrastrukturalnych tej kadencji. Przebudowa ul. Olsztyńskiej jest konieczna pod kątem bezpieczeństwa, komfortu, ale też cywilizowanych warunków dojazdu i wyjazdu z naszego miasta. (...) Planujemy, że prace nad rozbudową potrwają 30 miesięcy od momentu podpisania umowy - zapewnia prezydent Paweł Gulewski.
Przebudowa Olsztyńskiej. Finansowa układanka: skąd Toruń weźmie 145 mln zł?
Inwestycja jest kosztowna, ale miasto nie zamierza rezygnować z planów. Jak zamierza sfinansować tak duży projekt?
- 45 mln zł zabezpieczono w budżecie miasta.
- Toruń liczy na 67 mln zł z Ministerstwa Infrastruktury i Transportu.
- Planowana jest pożyczka w BGK w wysokości 50 mln zł w ramach programu zielonej transformacji.
- Montaż finansowy jest jeszcze cały czas projektowany. Mamy zidentyfikowane potencjalne źródła, bo to zadanie przekracza możliwości realizacyjne naszej gminy. Szacujemy, że koszt całej inwestycji to około 145 mln złotych. W lutym złożyliśmy wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu o przyznanie środków z tzw. subwencji ogólnej na kwotę około 67 mln złotych - tłumaczy prezydent Torunia.
Wiceprezydent Rafał Pietrucień podkreśla, że inwestycja wpisuje się w proekologiczne trendy, co zwiększa szanse na dofinansowanie. Planowane są:
- nowe ścieżki rowerowe,
- bezpieczne chodniki,
- kładki dla pieszych i rowerzystów,
- nowoczesne skrzyżowania,
- nasadzenia zieleni,
- energooszczędne oświetlenie,
- nowa kanalizacja deszczowa.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Budowa trasy Staromostowej w Toruniu. Prace prowadzone są pod nadzorem archeologicznym
- Wyszczególniliśmy wszystkie elementy, które wpisują się w zieloną transformację miast. Są to między innymi ścieżki rowerowe, chodniki, kładki pieszo-rowerowe, budowa skrzyżowań, czyli wszystko to, co chroni uczestników ruchu niechronionych - rowerzystów i pieszych. Pozostałe elementy to gospodarka zielenią i drzewostanem, budowa oświetlenia oraz przebudowa kanalizacji deszczowej - wylicza wiceprezydent Rafał Pietrucień.
Duża skala przebudowy. Co zmieni się na ul. Olsztyńskiej?
Przebudowa obejmie 2-kilometrowy odcinek od ul. Czekoladowej do granic miasta. Co konkretnie zostanie zrobione?
Powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Nad linią kolejową wyrośnie wiadukt z kładką pieszo-rowerową.
Firmy mogą składać oferty do 17 kwietnia. Realizacja inwestycji zależy od decyzji o dofinansowaniu i pożyczce z BGK. Mieszkańcy wschodnich osiedli Torunia z pewnością trzymają kciuki, bo nowa droga to szansa na koniec korków i bezpieczniejszą podróż.