Oszuści znaleźli nowy sposób

i

Autor: krzys16 / pixabay.com Oszuści znaleźli nowy sposób

Oszuści znów czyhają na błąd. Wystarczy jedno kliknięcie w smartfonie, by stracić pieniądze! [OSTRZEŻENIE]

2019-04-25 14:06

Oszuści zazwyczaj są o krok do przodu przed policjantami. Tym razem znaleźli nowy sposób, by kraść pieniądze. Metoda jest banalnie prosta, a użytkownicy smartfonów w łatwy sposób mogą stracić sporą sumę pieniędzy. Sprawa dotyczy Torunia i całej Polski.

O nowej "pułapce" poinformowali przedstawiciele policji. Nowy sposób działania internetowych oszustów podszywających się pod rodzinę lub znajomych polega na prośbie przesłanej na Messengerze o kod aplikacji BLIK, by dokonać płatności w awaryjnej sytuacji. Niestety w ostatnim czasie o prawdziwości powyższego opisu przekonało się już kilka osób z powiatu gorlickiego. Problem dotyczy jednak większego obszaru.

Policja zdaje sobie sprawę, że zjawisko to jest obecnie bardzo powszechne w całym kraju. 

Jak działają BLIK-owi oszuści?

„Cześć siostra, mam do Ciebie wielką prośbę”

Na telefonie młodej kobiety pojawia się komunikat: „Cześć siostra, mam do Ciebie wielką prośbę”. Nic nie wzbudza podejrzeń dziewczyny. Przecież to jej siostra pisze do niej za pośrednictwem Messengera. Rozmowa, jakich wiele w ciągu zaledwie jednego dnia. Chwilę później dalsza część korespondencji: „Pilnie potrzebuję BLIK-a. Kończy się super promocja. Oddam najdalej za pół godziny”. Dziewczyna nie posiada takiego systemu płatności więc prosi towarzyszącego jej chłopaka o pomoc. Bez problemu zgadza się, ufa przecież swojej dziewczynie. Chwilę później wysyłają numer.

>>> Ostrzeżenie! Oszuści podszywają się pod InPost. Możemy łatwo stracić pieniądze!

>>> Pracownicy banku na toruńskiej starówce uratowali pieniądze klientki. Mogła paść ofiarą metody "na wnuczka"

- „Ale wiecie, musicie jeszcze zatwierdzić transakcję na swoim telefonie” – przypomina kolejny komunikat od „siostry”. Tak też się dzieje. W ten sposób zatwierdzili transakcję na 1000 złotych - informuje mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.

Czytaj też na mjakmama.pl: Bezpieczne podróżowanie samochodem w ciąży

Mija zaledwie kilka minut, kiedy rozdzwonił się telefon mieszkanki naszego powiatu. Spogląda na ekran: „Siorka”. Pomimo pewnego niepokoju  szybko odbiera połączenie i słyszy głos swojej siostry: „Cześć siostra. Ktoś przejął mojego Messengera i wypisuje „jakieś głupoty”. Wcześniejsze obawy znajdują przykre potwierdzenie. Jest już jednak za późno. Pieniądze zostały wypłacone przez oszusta z jednego z bankomatów na terenie kraju.

Czym jest BLIK?

System BLIK ułatwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych, internetowych, a także wypłacanie gotówki za pomocą kodu generowanego przez aplikację bankową. Tę właśnie możliwość wykorzystują oszuści. Najczęściej łamiąc hasła włamują się na naszego Messengera i wybierają znajomych, z którymi się najczęściej kontaktujemy. Następnie podszywając się pod nas proszą o pożyczenie pewnej sumy pieniędzy przekazanej kodem BLIK.

Kończąca się promocja, zagubiona torebka, czy nieprzewidziana wizyta u mechanika to najczęstsze historie, które mają uzasadnić nagłą potrzebę pożyczki. Zdarza się także, że oszuści proszą o podanie kolejnego kodu BLIK kłamiąc, że pierwszy nie zadziałał. W ten sposób są w stanie wypłacić nawet kilka tysięcy złotych.

Co zrobić, jeśli ktoś ze znajomych zwróci się do Ciebie za pośrednictwem komunikatora o pożyczkę?

Najprostszym i najbardziej skutecznym sposobem jest zatelefonowanie do tej osoby i zweryfikowanie jej tożsamości, np. poprzez zadanie pytania, na które tylko Wy znacie odpowiedź. Jeśli natomiast to z Twojego konta wysłano takie wiadomości, natychmiast zmień hasła i ostrzeż wszystkie potencjalne ofiary oszustów. Twoja szybka reakcja może uratować oszczędności Twoich bliskich i znajomych.

Każdą, nawet nieudaną próbę oszustwa należy zgłosić policji.

Jeżeli byliście świadkami wypadku bądź niepokojącego zdarzenia w regionie - pożaru, stłuczki itd., dajcie nam znać! Ostrzeżemy innych i ułatwimy komunikację. Zapraszamy również w razie jakichkolwiek problemów/pytań. Czekamy na naszym Facebooku oraz na mailu - [email protected].

Zobacz koniecznie:

WIDEO:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki