Spis treści
- Nowy prezydent Torunia - Paweł Gulewski
- Prezydent Torunia o nowych pracownikach
- Aktualizacja 14 listopada, 16:00. Rzecznik prezydenta Torunia wyjaśnia
Nowy prezydent Torunia - Paweł Gulewski
Po wygranych wyborach, 43-letni Paweł Gulewski od maja rządzi Toruniem. Przedstawiciel Koalicji Obywatelskiej zdetronizował Michała Zaleskiego, który od 2002 roku zasiadał na fotelu prezydenta. Nowy gospodarz grodu Kopernika nie wahał się zwiększyć liczby urzędników. Nasi dziennikarze postanowili sprawdzić, ile osób pracowało w Kancelarii Prezydenta i w Wydziale Komunikacji Społecznej i Informacji za poprzednika Gulewskiego oraz ile pracuje obecnie. Pytania w tej sprawie skierowaliśmy do samego prezydenta Gulewskiego.
Prezydent Torunia o nowych pracownikach
Redakcja "Super Expressu" przygotowała zestawienie danych, które pokazują, o jakich różnicach mówimy. Oto nasze pytania i odpowiedzi jakie otrzymaliśmy z UMT:
Ile osób pracowało w Kancelarii Prezydenta Miasta w momencie obejmowania przez Pana stanowiska Prezydenta Torunia?
Stan zatrudnienia w KPM na dzień 07.05.2024 r. – 14 et. (14 os.)
Ile osób Pan zatrudnił do Kancelarii Prezydenta Miasta?
W okresie od 07.05.2024 r. do 31.10.2024 r.: 2 osoby do obsługi asystenckiej i 2 pełnomocników PMT.
Ile osób pracuje obecnie w Kancelarii Prezydenta Miasta?
Stan zatrudnienia w KPM na dzień 31.10.2024 r. – 17,75 et. (18 os.)
Ile osób pracowało w wydziale komunikacji społecznej i informacji w momencie obejmowania przez Pana stanowiska Prezydenta Torunia?
Stan zatrudnienia w WKSiI na dzień 07.05.2024 r. – 11,75 et. (12 os.)
Ile osób zatrudnił Pan do wydziału komunikacji społecznej i informacji?
W okresie od 07.05.2024 r. do 31.10.2024 r.: 2 osoby (zastępca dyrektora; redaktor prowadząca magazyn „Ikar”) i 2 osoby – uzupełnienia kadrowe na stanowisku rzecznika prasowego PMT oraz osoby odpowiedzialnej za konsultacje społeczne/budżet obywatelski.
Ile osób pracuje obecnie w Wydziale Komunikacji Społecznej i Informacji?
Stan zatrudnienia w WKSiI na dzień 31.10.2024 r. – 13,75 et. (14 os.)
Jeżeli pracuje więcej osób w Kancelarii i w Wydziale Komunikacji Społecznej i Informacji niż za Pana poprzednika, to proszę odpowiedzieć na pytanie dlaczego?
Prezydent Paweł Gulewski polecił przeprowadzić analizę struktury zatrudnienia oraz obszarów do uzupełniania. Zarówno w kontekście wakatów, jak i utworzenia nowych stanowisk urzędniczych, dla których jedynym uzasadnieniem było usprawnienie funkcjonowania UMT w zakresie realizacji potrzeb mieszkańców Torunia. Zmiany kadrowe, które prowadzone są od maja 2024 roku, czyli od czasu zaprzysiężenia Pawła Gulewskiego na Prezydenta Miasta Torunia, mają na celu dostosowania struktury organizacyjnej i poziomu zatrudnienia w Urzędzie Miasta Torunia do zakresu rzeczowego realizowanych zadań przez poszczególne działy UMT - przekazał rzecznik prezydenta Marcin Centkowski.
- Zmiany kadrowe w Kancelarii Prezydenta służą wyłącznie usprawnieniu pracy tego działu UMT. Natomiast w przypadku WKSiI UMT dokonano uzupełnień kadrowych, związanych m.in. z decyzją Pawła Gulewskiego o wznowieniu wydawania przez Urząd Miasta Torunia miesięcznika kulturalnego „Ikar” oraz utworzenia stanowiska zastępcy dyrektora Wydziału, co wiąże się z dodatkowymi działaniami w zakresie promocji i informacji - dodał Centkowski.
Odpowiedzi na nasze pytania publikujemy bez poprawek redakcyjnych. Pytania zadaliśmy 29 października, a odpowiedzi otrzymaliśmy 7 listopada.
Aktualizacja 14 listopada, 16:00. Rzecznik prezydenta Torunia wyjaśnia
Do naszego artykułu odniósł się rzecznik prezydenta Gulewskiego, Marcin Centkowski. Przesyłamy jego stanowisko, które zostało przekazane naszej redakcji.
- Zgodnie z udzieloną w dniu 7 listopada br. odpowiedzią na Pańskie pytania - cytuję: "(...) Prezydent Paweł Gulewski polecił przeprowadzić analizę struktury zatrudnienia oraz obszarów do uzupełniania. Zarówno w kontekście wakatów, jak i utworzenia nowych stanowisk urzędniczych, dla których jedynym uzasadnieniem było usprawnienie funkcjonowania UMT w zakresie realizacji potrzeb mieszkańców Torunia. Zmiany kadrowe, które prowadzone są od maja 2024 roku, czyli od czasu zaprzysiężenia Pawła Gulewskiego na Prezydenta Miasta Torunia, mają na celu dostosowania struktury organizacyjnej i poziomu zatrudnienia w Urzędzie Miasta Torunia do zakresu rzeczowego realizowanych zadań przez poszczególne działy UMT. Zmiany kadrowe w Kancelarii Prezydenta służą wyłącznie usprawnieniu pracy tego działu UMT. Natomiast w przypadku WKSiI UMT dokonano uzupełnień kadrowych, związanych m.in. z decyzją Pawła Gulewskiego o wznowieniu wydawania przez Urząd Miasta Torunia miesięcznika kulturalnego „Ikar” oraz utworzenia stanowiska zastępcy dyrektora Wydziału, co wiąże się z dodatkowymi działaniami w zakresie promocji i informacji.", dlatego też użyte przez Pana sformułowanie "(...) Wszystko wskazuje na to, że oczkiem w głowie nowego prezydenta jest promocja" jest nadużyciem - wskazał Centkowski.
Pragnę zwrócić uwagę, że do zadań pracowników Kancelarii Prezydenta Miasta Torunia należą:
- wspomaganie organizacyjne i merytoryczne prezydenta, zastępców prezydenta, skarbnika, sekretarza (m.in. obsługa kancelaryjna, prowadzenie terminarza i zapewnienie jego realizacji, organizacja/prowadzenie narad i spotkań, realizacja zadań związanych z funkcjami reprezentacyjnymi,
- współpraca z organizatorami wydarzeń istotnych dla miasta w zakresie udziału w nich prezydenta i zastępców prezydenta,
- obsługa współpracy prezydenta z Radą Miasta Torunia (obsługa legislacyjna procedury prezydenckich projektów uchwał rady miasta, udzielania odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, koordynacja wykonywania uchwał RMT,
- udzielanie odpowiedzi na wnioski Rad Okręgów,
- opracowanie corocznego raportu o stanie miasta,
- koordynowanie/nadzór nad realizacją decyzji, stanowisk i poleceń prezydenta podejmowanych w trakcie posiedzeń, narad oraz w ramach odpowiedzi udzielanych radnym.
Do zadań pracowników Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta Torunia należą:
- prowadzenie polityki informacyjnej Urzędu Miasta Torunia (m.in. kontakt z mediami, przekazywanie informacji o bieżącej działalności i planowanych działaniach prezydenta, urzędu oraz miejskich jednostek organizacyjnych, monitoring informacji i prowadzenie bazy danych publikacji prasowych na temat miasta, prowadzenie i rozwój internetowej bazy imprez kulturalnych, sportowych itp., prowadzenie bieżących kampanii informacyjnych dotyczących działań samorządu),
- bieżąca aktualizacja i rozwój zasobów Biuletynu Informacji Publicznej (BIP),
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznej w trybie wnioskowym,
- tworzenie i koordynowanie wykonania corocznych programów współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi, a także innych przedsięwzięć służących rozwojowi i wspierających działalność organizacji pozarządowych realizujących zadania własne miasta,
- udzielanie pomocy organizacyjnej i merytorycznej organizacjom pozarządowym realizującym zadania własne miasta,
- realizacja działań z zakresu partycypacji społecznej – prowadzenie spraw dotyczących m.in. konsultacji społecznych, budżetu obywatelskiego, badań społecznych dot. opinii i potrzeb społeczności lokalnej.
- Jak widać zakres działań pracowników dwóch wydziałów w nikłym lub zerowym zakresie dotyczy działań promocyjnych, o których pisze Pan w tekście. Oczywiście biorąc pod uwagę formę i sposób prezentowania treści w serwisach miejskich oraz mediach społecznościowych, administrowanych przez WKSiI UMT, które mają miejsce od czasu wyboru Pawła Gulewskiego na Prezydenta Miasta Torunia, mógł Pan odnieść wrażenie, że jest to aktywność promocyjna, ale nie ona w ten sposób traktowana przez osoby odpowiedzialne za działalność informacyjną w Urzędzie Miasta Torunia - podkreślił Marcin Centkowski.