Szykują się wielkie zmiany w okolicach placu Rapackiego [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

2019-02-28 10:16

Ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym, pasem tramwajowo - autobusowym, z nowymi drogami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i oświetleniem oraz z nowym łącznikiem torowym - tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice - informuje MZK w Toruniu. Co nas czeka w czasie robót? Warto się zapoznać ze zmianami, bo jest ich sporo!

Najbliższe lata to sporo ciekawych inwestycji w naszym mieście. Jak już wiecie z portalu torun.eska.pl - poznaliśmy kolejne szczegóły dotyczące remontu mostu im.  Józefa Piłsudskiego i przeprawy tymczasowej. Tymczasem pl. Rapackiego również zmieni się nie do poznania. To inwestycja za ponad 72 miliony złotych.

Plac zyska nowe oblicze w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu - BiT-City II”. Prace ruszą wiosną 2019 roku.

- Inwestycja obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

- W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk. Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dla rowerów - 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych bus pasów - dodaje prezydent grodu Kopernika.

Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będą wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2020 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.

Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Generalnym wykonawcą jest wyłonione w przetargu polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie to wykonawca jest odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej jak i realizację robót budowlanych. Umowę z wykonawcą podpisano 23 stycznia 2018 r. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto.

Zasadnicze roboty budowlane planuje się od kwietnia 2019 r. do lipca 2020 r. Wszystkie terminy uzależnione są od uzyskania stosownych zezwoleń.

Zobacz:

Remont pl. Rapackiego i okolic - etapy

W przypadku tak intensywnych prac, wykonawcy muszą dokonać analizy i przygotować szczegółowy plan działania.

Etap I

- Pierwszy etap prac budowlanych będzie wiązał się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego. Prace planowane są w terminie kwiecień - lipiec 2019 r. - mówi Zastępca Prezesa ds. Techniczno-Eksploatacyjnych MZK w Toruniu sp. z o.o. Piotr Rama. - Na  Wałach gen. Sikorskiego na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Teatralnego ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni (przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, TAXI i służb miejskich). Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach co wcześniej ruch prowadzony jezdnią południową.

Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiego ulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ulicą Przy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J. Piłsudskiego.

- W tym czasie ruch samochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II odbywać się będzie po jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu  torowisko - dodaje Piotr Rama. - Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tej relacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina.

>>> Pijany kierowca spowodował kolizję, uciekł i... schował się pod łóżko! Policja użyła psów tropiących

Etap II

Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, w terminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. Jana Pawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj. podetap 1 - kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej oraz podetap 2 - kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.

Etap III

Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca 2020 r. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.

Podsumowanie projektu:

Projekt „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu - BiT-City II” w liczbach

Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych - 1,25 km

Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych - 1 szt.

Długość wyznaczonych bus pasów - 0,55 km

Długość przebudowanych dróg dla rowerów - 1 km

Dane finansowe:
Koszt całkowity projektu: 72 407 217,26 zł
Wydatki kwalifikowalne: 58 953 518,10 zł
Kwota dofinansowania: 36 808 082,10 zł (62,44%)

Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Na portalu torun.eska.pl już wkrótce opublikujemy zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zachęcamy do śledzenia naszego Facebooka!

>>> Nocny pościg policji za pijanym kierowcą w Toruniu. O włos od tragedii!

WIDEO:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki