Toruń będzie miał tramwaj na Jar! Projekt za ponad 400 miliony złotych
Toruń doczeka się kolejnej linii tramwajowej. Budowa do tzw. osiedla Jar będzie realizowana w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Umowę o dofinansowanie prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał 3 sierpnia 2017 r. - Początkowo unijne dofinansowanie wynosiło 195,6 mln zł, ale miasto pozyskało dodatkowe środki i obecnie jest to 213,3 mln zł. Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Część z nich zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji - przekazuje Sylwia Derengowska z MZK w Toruniu.
Przeczytaj także: Toruń: wtargnęli do szpitala na "kontrolę" bez maseczek. Dyrekcja zarzuca im coś jeszcze
- I4 autobusów hybrydowych od dwóch lat wozi już pasażerów toruńskiej komunikacji miejskiej, na zakup 6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania oraz 5 niskopodłogowych tramwajów podpisano już umowy. Nowe tramwaje PESY, autobusy i ładowarki szybkiego i wolnego ładowania mają trafić do Torunia w 2022 r. Trwa także modernizacja odcinków torowisk wraz z siecią trakcyjną - wylicza rzecznik prasowy MZK w Toruniu.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Powstanie nowego torowiska zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla. Jest to kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu miejskiego. Poprzednią nową linię – na Bielany – uruchomiono 24 czerwca 2014 r., zaś w grudniu ub.r. oddano do użytku łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości.
Wykonawcą dokumentacji projektowej budowy nowej linii tramwajowej jest Databout Sp. z o.o. (dawniej WYG International). Firma w ramach kontraktu odpowiedzialna jest także za uzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację robót dla inwestycji.
Przetarg został podzielony na dwie części:
- Część A: „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego”;
- Część B: „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), Ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wraz z wyposażeniem podstacji trakcyjnej”
Oferenci mogli składać oferty częściowe, na poszczególne zadania. Na całość zamawiający planował przeznaczyć 158 mln zł brutto.
Zestawienie złożonych ofert na budowę tramwaju na JAR w Toruniu
Oferty zostaną teraz sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego o łącznej długości ponad 5,5 km oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmuje także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26 peronów przystankowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne.
Przeczytaj także: Toruń: wtargnęli do szpitala na "kontrolę" bez maseczek. Dyrekcja zarzuca im coś jeszcze
Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni:
- nasadzenia 127 drzew;
- przesadzenie 110 drzew i ok. 1500 m2 krzewów;
- założenie ok. 7 930 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 600 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne).
Czytaj też: Życie 58-latka z Torunia WISIAŁO NA WŁOSKU! Miał szczęście, że ich spotkał
- Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Oprócz walorów estetycznych i wpływu na środowisko,dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej, będą ograniczały drgania i hałas oraz absorbowały pyły z ulicznego powietrza. Zatrzymają też wilgoć, dzięki czemu zminimalizują efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła - przekazuje Sylwia Derengowska z MZK w Toruniu.
Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane do stanu istniejącego. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych wzdłuż pasów ruchu miejskiego.
Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.