Nie ulega wątpliwości, że przebudowa mostu drogowego im. J. Piłsudskiego w Toruniu to jedno z najważniejszych zadań drogowych w najbliższym czasie i mieszkańcy bacznie obserwują postępy w przygotowaniach.
Rozpoczęcie przebudowy planowane jest na wiosnę 2020 roku. Zgodnie z harmonogramem prac, w pierwszym etapie, który przypada na 2020 rok zaplanowano remont nawierzchni mostu oraz czyszczenie i malowanie elementów, które znajdują się nad jezdnią.
- Na czas tych prac zostanie postawiona przeprawa tymczasowa, która będzie zlokalizowana na przedłużeniu ulicy Przybyszewskiego z dojazdem od placu Skalskiego i ulicy Zagrodowej po drugiej stronie Wisły, z dojazdem od Nieszawskiej. Konstrukcję składanego mostu drogowego typu DMS-65 wraz z kompletem podpór i z elementami oraz sprzętem montażowym udało się miastu pozyskać nieodpłatnie z rezerw strategicznych państwa. Warto zaznaczyć, że most tymczasowy będzie dostępny dla aut do 3,5 tony oraz służb ratunkowych. Nie będą mogli korzystać z niego piesi - tłumaczy Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD w Toruniu.
W drugim etapie prac, który planowany jest na 2021 rok czeka nas remontowaniee chodników oraz to, co jest do zrobienia poniżej mostu.
- Kolejność prac wynika z tego, że mamy nałożone ograniczenia przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie dotyczące mostu tymczasowego. Musi być on zdemontowany na okres zimowy, kiedy rzeką płynie kra. Dlatego w pierwszym etapie zajmiemy się remontem nawierzchni mostu - przekazuje Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD w Toruniu.
Zainteresowane przetargiem firmy mają czas na składanie ofert do 14 lutego 2020 roku. Do zadań zwycięskiej firmy będzie należało m.in.:
- lokalne naprawy istniejącej płyty pomostu;
- wykonanie nowego wyposażenia na obiekcie takiego jak: kapy chodnikowe, nawierzchnia jezdni i chodników, odwodnienie, oświetlenie, iluminacja, bariery drogowe;
- wymiana uszkodzonych elementów konstrukcji stalowej pomostu takie jak: podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe;
- poszerzenie tzw. półek, na których znajdują się ciągi piesze i rowerowe- do 4,2 m, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, z każdej strony mostu;
- przebudowa przyczółków mostu: wykonanie nowych skrzydełek; rozbiórka i odtworzenie ścianek żwirowych; wykonanie strefy za przyczółkami; wykonanie płyt przejściowych;
- przebudowa sieci zlokalizowanych na obiekcie;
- przebudowa i infrastruktury technicznej kolidującej z projektowaną inwestycją;
- zabezpieczenie antykorozyjne istniejącej i projektowanej konstrukcji stalowej;
- oczyszczenie i uporządkowanie terenu pod obiektem;
- budowa punktów widokowych;
- zejścia na Kępę Bazarową;
- zejście na Bulwar Filadelfijski będzie wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Cena za wykonane roboty nie jest jedynym kryterium wyboru oferty.
- W czasie przebudowy mostu chcemy utrzymać ruch pieszych. Jego utrzymanie w trakcie budowy to oprócz ceny, kolejne z kryteriów oceny ofert, które będzie dodatkowo punktowane w przetargu - mówi Rafał Wiewiórski. - Potencjalny wykonawca dodatkowe punkty w przetargu będzie mógł zdobyć także m.in. za doświadczenie i potencjał ludzki - dodaje przedstawiciel MZD.